dc.description.abstract | Abstract
Examinationsnivå: Integrerad C-uppsats
Titel: ”Jag vill ha presenter men jag vill också komma närmare Gud” -
En studie om konfirmanders tal om kristen tro och kristen identitet.
Författare: Lena-Carin Sköldeberg och Kristina Vad Jensen
Termin och år: HT 2006
Institution: Religionsvetenskapliga institutionen och institutionen för pedagogik och didaktik
Handledare: Henrik Bogdan och Kerstin von Brömssen
Rapportnummer:
Nyckelord: Ungdomar, konfirmation, kristen, tro, identitet.
Sammanfattning:
Vårt syfte med denna studie är att frilägga och analysera ungdomars tal om kristen tro och ungdomars kristna
identitetskonstruktioner. Studien kommer att fokusera på ungdomar vilka befinner sig i en kristen kontext så som
konfirmationsundervisning. För att besvara syftet med denna studie ligger följande frågor till grund: Vilka faktorer är det
enligt ungdomarna som bidragit till att de valt att konfirmera sig samt hur talar ungdomar, vilka befinner sig i en kristen
kontext, om sin syn på kristen tro och kristen identitet? Hur talar ungdomarna om kristen tro och kristen identitet i allmänhet
liksom på det personliga planet.
Denna studie bygger på kvalitativa intervjuer gjorda med tio ungdomar som valt att gå på konfirmationsundervisning i
en frikyrka. Studien utgår vidare från en teoretisk ram kring begreppet identitet. Genom att intervjua konfirmander kring
kristen tro och kristen identitet kan det konstateras att dagens forskning kring identitetsbegreppet samt människans ökade
valmöjligheter i det svenska samhället, vilket bland annat är en följd av samhällets globalisering och internationalisering,
speglas i konfirmandernas intervjusvar. Framträdande svar i resultatet är att konfirmandens religiösa bakgrund spelat roll för
valet av att gå på konfirmationsundervisning, det finns inget allmängiltigt svar på hur en kristen bör vara samt att det
personliga ställningstagandet är av stor betydelse i valet av att positionera sig som kristen.
Studiens betydelse för läraryrket består i att identitetsbegreppet är ett komplext begrepp vilket bland annat nämns i
läroplaner men dock ej diskuteras eller problematiseras. Detta får begreppet att framstå som statiskt och oproblematiskt
vilket det ej är. Att som lärare vara insatt i identitetsbegreppets komplexitet samt hålla sig uppdaterad i samhällsdebatt och
forskningsläge är av stor vikt. Att på detta vis hålla sig uppdaterad kan leda till en ökad förståelse för elevers situation samt
att man som lärare kan fungera som ett stöd i elevernas identitetsarbete. Poängteras bör att ungdomar är den grupp i
samhället där identitetsskapande är som störst. | eng |