Visa enkel post

dc.contributor.authorUlfwinger, Patrik
dc.date.accessioned2016-05-26T11:34:14Z
dc.date.available2016-05-26T11:34:14Z
dc.date.issued2016-05-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44335
dc.description.abstractTitel Egen vinning eller potentiellt hot? En klarare bild av klyftan mellan publikens förhållningssätt till Big Data. Författare Patrik Ulfwinger Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet. Termin Vårterminen 2014 Handledare Orla Vigsö Uppdragsgivare Marie Grusell & Daniel Johansson Sidantal 33 samt bilagor Antal ord 14 229 Syfte Studien syftar till att skapa förståelse för publikens åsikter kring begreppet Big Data och dess delning, även att skapa bättre förståelse för hur publiken resonerar sina åsikter samt om det finns specifika faktorer som påverkar åsikterna. Metod Kvalitativa samtalsintervjuer Material Elva samtalsintervjuer Huvudresultat Studien visar att det finns en stor klyfta i det förhållningssätt respondenterna har till Big Data. Dock så visar studien hög relevans till teorier, kring förhållningssätt, som Anthony Giddens presenterar. De förhållningssätt som främst framkommer är Pragmatiskt accepterande och Cynisk pessimism, som hos respondenterna framkommer genom att man ser egen vinning med Big Data alternativt att Big Data kan vara ett hot mot den personliga integriteten.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesC885sv
dc.titleEgen vinning eller ett potentiellt hot? En klarare bild av klyftan mellan publikens förhållningssätt till Big Data.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post