dc.contributor.author | Kujovic, Selma | |
dc.contributor.author | Sundblom Nyström, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2016-06-03T12:11:26Z | |
dc.date.available | 2016-06-03T12:11:26Z | |
dc.date.issued | 2016-06-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44389 | |
dc.description | Background: Several studies show that parents´ presence and participation is important
when their child is in hospital. Both children and parents are negatively affected if the
chance of connection, participation, communication and security does not exist. Nowdays it
is natural for the parents to be a part of all the information regarding their child´s care and
treatment and that they´re given the opportunity to be involved in decisions about the child
´s care. The family-centered part aims to see the whole and if it´s a change in this whole,
every family member gets affected.
Aim: To illuminate parents experiences of treatment and communication with nurses and
doctors and the experience of participation at National Hospital of Pediatrics in Hanoi,
Method: A quantitative approach with descriptive statistics were chosen for this study. The
survey consisted of multiple choice questions mixed with open questions in order to increase
the possibility of getting more personal and fulfilling response. The questionnaire
was divided into three themes – treatment, communication and participation.
Results: Parents´ experiences of having their child hospitalized was highly positive. Most
parents felt the treatment from nurses and doctors as well and that they showed empathy
and understanding. The communication was perceived as good and most of the parents felt
that they received answers to their questions. A third of parents felt that they wanted to be
more involved in their child´s care. More than half of the parents experienced that they
couldn´t influence decisions affecting their childs treatment and care. Through a good attitude,
to show commitment and good communication from nurses and doctors at the hospital
a safe care was experienced.
Conclusion: Parents stated many positive experiences about having their child hospitalized,
largely because of how the hosptialstaff treated the parents, how they invited the parents
to participate in their childs care and the communication with the parents. The studie
shows how important it is for the hospitalstaff to be aware and be responsive towards the
families situation when the child is hospitalized.
Keywords: Experience, hospitalization, children, nursing, parents experience | sv |
dc.description.abstract | Bakgrund: Flera studier visar på att föräldrars närvaro och delaktighet är viktigt när deras
barn vårdas på sjukhus. Både barn och föräldrar påverkas negativt om möjligheten till anknytning,
delaktighet, kommunikation och trygghet inte finns. Till skillnad från tidigare är
det idag en självklarhet att föräldrarna ska få ta del av all den information gällande deras
barns vård och behandling samt att de ska ges möjlighet att vara delaktiga i beslut som
handlar om barnets vård. Det familjecentrerade synsättet syftar till att familjen ses som en
helhet och om det blir en förändring i denna helhet så påverkas alla familjemedlemmar.
Syfte: Att belysa föräldrars upplevelser av bemötande och kommunikation med sjuksköterskor
och läkare samt upplevelsen av delaktighet på barnsjukhuset i Hanoi, Vietnam.
Metod: En kvantitativ ansats med beskrivande statistik valdes till denna studie. Studien genomfördes
på National Hospital of Pediatrics i Hanoi, Vietnam. Deltagarna bestod av mammor,
pappor, farmor/mormor, faster/moster och bror. Totalt antal inkluderade deltagare var
150 st. Enkäten bestod av flervalsfrågor blandat med öppna frågor för att kunna öka möjligheten
att få mer
personliga och utvecklande svar. Enkäten delades upp i tre teman, bemötande, kommunikation
och delaktighet. Enkäten bestod av både flervalsfrågor och öppna frågor.
Totalt samlades 167 enkäter in. Av dessa exkluderades 17 st på grund av ej korrekta ifyllda
enkäter.
Resultat: Föräldrars upplevelser av att ha sitt barn vårdat på sjukhus var i hög grad positiva.
De flesta föräldrar upplevde personalens bemötande som bra och att både sjuksköterskor och
läkare visade empati samt förståelse. Kommunikationen upplevdes som god och de flesta
föräldrarna upplevde att de fick svar på sina frågor. En tredjedel av föräldrarna uppgav att de
önskade vara mer delaktiga i sitt barns vård. Mer än hälften av föräldrarna uppgav att de ej
kunde påverka beslut som rör deras barns behandling och vård. En god vård upplevdes genom
att personalen visade ett gott bemötande och engagemang i barnets vård, samt god
kommunikation med sjuksköterskor och läkare på sjukhuset.
Slutsats: Föräldrar uppgav mycket positiva upplevelser att ha sitt barn vårdat på sjukhus
avseende personalens bemötande och kommunikation med föräldrarna. Trots att många deltagare
uppgav att de inte kunde påverka beslut och önskade mer deltagande i barnens vår
docs omvårdnad var upplevelserna ändå positiva. Studiens resultat visar vikten av de tre teman
som belysts och att som vårdpersonal vara medveten om och lyhörd för familjers situation
då barnet vårdas på sjukhus. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Upplevelse | sv |
dc.subject | sjukhusvistelse | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.subject | omvårdnad | sv |
dc.subject | föräldrars erfarenhet | sv |
dc.title | Föräldrars upplevelser att ha sitt barn vårdat på sjukhus - En enkätstudie från Vietnam | sv |
dc.title.alternative | Parents´ experience of having their child hospitalized - A survey from Vietnam | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |