Show simple item record

dc.contributor.authorForsberg, Eleonor
dc.contributor.authorSundmar-Jorge, Carolina
dc.date.accessioned2016-06-13T07:37:17Z
dc.date.available2016-06-13T07:37:17Z
dc.date.issued2016-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44490
dc.description.abstractBakgrund och problem: Cirkulär ekonomi har uppstått som ett alternativ till den resurskrävande och miljöpåfrestande linjära ekonomin där material och resurser slängs efter användning. Tanken med den cirkulära ekonomin är att företag ska ansvara för att de produkter och material de tillhandahåller återvinns och återanvänds. För att detta ska vara möjligt krävs det att företagens affärsverksamheter anpassas och utvecklas för omställningen. Då cirkulär ekonomi är ett relativt nytt och obeprövat koncept saknas det empiriska bevis för hur ett styrsystem ser ut i ett företag som påbörjat övergången. Vidare saknas empiriska bevis även för vilka komponenter i affärsverksamheten företaget måste anpassa efter cirkulär ekonomi. Existensen av sådan bevisning och de effekter som uppstår kan stärka företags incitament för att implementera cirkulär ekonomi. Syfte: Att ur ett ekonomistyrningsperspektiv identifiera och få en djupare förståelse för hur styrningen ser ut i ett företag som påbörjat övergången mot CE, samt hur den cirkulära affärsverksamheten är uppbyggd. Vidare är syftet att få en djupare förståelse för hur cirkulär ekonomi tillämpas i ett företag i praktiken och vilka utmaningar och möjligheter som kan uppstå utav detta. Avgränsningar: Uppsatsen är avgränsad till ett företag för en djupgående analys för att bättre fånga in ekonomistyrningskonceptet. Vidare är uppsatsen avgränsad till klädbranschen då just denna bransch kommit långt med implementeringen av cirkulär ekonomi. Metod: Sex semistrukturerade intervjuer har genomförts med respondenter från företaget Houdini Sportswear AB. Resultaten från dessa har sedan analyserats utifrån studiens presenterade teoretiska referensram om cirkulär ekonomi kopplat till ekonomistyrning. Resultat och slutsatser: Från intervjuernas identifierades 12 aspekter som beskriver de formella och informella mekanismerna, processerna och system som främjar styrningen mot cirkulär ekonomi. Vidare identifierades sex komponenter i företagets affärsverksamhet som anpassats efter övergången mot cirkulär ekonomi Förslag till fortsatt forskning: En uppföljning av företagets pågående arbete med cirkulär ekonomi som innefattar att ta fram mer konkreta nyckeltal och målsättningar kopplingar till ämnet skulle kunna generera intressanta bidrag till ämnet. Vidare är tillämpningen av cirkulär ekonomi ett outforskat område som behöver ytterligare studier på företagsnivå för att stärka de empiriska bevisen, och förhoppningsvis motivera fler företag att implementera konceptet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries15-16-29sv
dc.subjectEkonomistyrning, cirkulär ekonomi, fallstudie, styrsystem, affärsmodell, motiv till cirkulär ekonomi, effekter av cirkulär ekonomi, linjär ekonomi, klädbranschen, textilbranschensv
dc.titleStyrning mot cirkulär ekonomi –En fallstudie på Houdini Sportswear ABsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record