”Det är inget påhittat, inget som går över och det kan inte medicineras bort” – En studie om föräldrars och skolkuratorers upplevelser kring hur barn med alkoholskador bemöts av samhället
Abstract
Syftet med studien är att explorativt undersöka föräldrars och skolkuratorers
erfarenheter av stöd, förståelse och bemötande från skolan och det omgivande
samhället, till föräldrarna och deras barn i skolåldern med FAS eller FASD. Studiens
frågeställningar riktar sig mot hur föräldrar och skolkuratorer upplever att barn med
FAS eller FASD blir bemötta av aktörer runt barnet så som socialtjänst, skola och
sjukvård. Detta är en kvalitativ studie och det empiriska materialet insamlades via åtta
telefon intervjuer och en face-to-face intervju. Grounded theory har varit en inspiration
genom hela bearbetningsprocessen, då empirin fått tala och varit till hjälp vid
utformningen av resultatets teman. Likaså har vi utgått från det interaktionistiska
perspektivet från studiens start till slut. Utifrån insamlad empiri användes teorin
Utvecklingsekologi och teoretiska begrepp från ett Makt perspektiv för att analysera
resultatet.
Studiens viktigaste resultat visade på att föräldrarna upplevde en bristande förståelse
och acceptans från aktörer runt barnen med FAS eller FASD. Detta resulterade i en
avsaknad av eller att fel resurser gavs till barnen, samt en otrolig kamp från föräldrar,
för att rättfärdiga barnen adekvat hjälp och stöd. En slutsats av studien är att samhällets
brist på kunskap och en gemensam kunskapsbas gällande FAS eller FASD och
svårigheterna de medför, kan förklaras med att FAS eller FASD fortfarande är en relativ
socialt och kulturellt okänd diagnos.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-06-16Author
Lindberg, Ellen
Hagström, Elin
Keywords
Fetal alcohol syndrome, Fetal alcohol spectrum disorder, diagnosens makt, utvecklingsekologisk teori, föräldrars upplevelser och förståelse
Language
swe