Nya Öckerö centrum - Konsekvenser av ett nytt kommuncentrum på parkeringar
Abstract
Denna uppsats studerar den förändrade trafik- och parkeringssituation som kommer till följd av en ny centrumbildning i Öckerö kommun och ämnar med stöd av vetenskaplig litteratur, inom främst samhällsbyggnad, dra slutsatser kring konsekvenserna ur ett hållbarhetsperspektiv. Hur biltrafiks- och parkeringsfrågor hanteras har en avgörande betydelse för en orts utveckling och det finns anledning att utreda effekterna av ett ökat antal boende och verksamheter på trafikflöden och parkeringssituationen i centrum.
Genom intervjuer med kommunens planarkitekt Anna Westergården framkommer att Öckerö kommun har för avsikt att revidera den befintliga parkeringsnormen i syfte att sänka parkeringstalen. Enligt kommunen betraktas det som en nödvändig åtgärd för att minska belastningen på väg 155, som går från färjeläget på fastlandet in till Göteborgs stad och som idag är högt belastad enligt Trafikverket. En sådan åtgärd får till följd att biltillgängligheten till Öckerö centrum begränsas samtidigt som antalet besökare förväntas öka. Det kan i sin tur få till följd att köpkraften flyttas ut till mer externa köpcentra och paradoxalt nog till att belastningen på väg 155 ökar. Det finns även indikationer på att de sociala och ekologiska hållbarhetsdimensionerna inte uppfylls vid en sådan åtgärd. Författaren avråder därmed kommunen från att revidera parkeringsnormen gällande kommersiella verksamheter med hänvisning till befintlig forskning. Ett fåtal studier visar positiva effekter ur ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv när det kommer till reviderade parkeringsnormer med avseende på boendeparkering, varför det skulle kunna bedömas som en rimlig åtgärd om den åtföljs av andra satsningar, som exempelvis utökad kollektivtrafik för att motverka negativa effekter ur sociala och ekonomiska perspektiv.
Med avseende på biltrafiken är det sannolika utfallet en nettoökning av privatbilismen genom centrum till följd av ett ökat antal boende och besökare. De nya bostäderna beräknas generera ett ökat biltrafikflöde genom centrum på 7,35 % och därtill tillkommer eventuella bilresor från besökare till centrumet. För att dämpa en ökad privatbilism och främja mer hållbara reseformer som exempelvis gång krävs att trafiken anpassas efter fotgängarnas villkor. En bebyggelseförtätning och ett ökat införande av flera funktioner i centrum ökar också incitamenten till hållbarare former av resande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-06-16Author
Larsson, Andrea
Series/Report no.
Logistik
15/16:3
Language
swe