Inlandssjöfart - från teoretisk möjlighet till potentiellt utförande
Abstract
Denna kandidatuppsats grundar sig i att regeringen i december 2014 implementerade ett EUdirektiv
för sjöfart i Sverige. EU-direktivet behandlar inlandssjöfart i Sverige och ger rederier
möjligheten att verka under ett regelverk där den tekniska standarden på fartyg och utrustning
lättats för transport på de farleder som klassificeras som inre vattenvägar. I dagsläget har inte
några rederier ansökt och fått certifikat för inlandssjöfart och därför mynnar vår frågeställning ut
i att undersöka vilka åsikter som råder kring implementeringen av EU-direktivet och vad som
skulle krävas för att rederier skulle börja tillämpa det. Vidare undersöks även rederiernas syn på
överflyttning från landtransporter till sjöfart, vilket regeringen har en förhoppning om att kunna
möjliggöra med EU-direktivet. För att undersöka frågeställningen genomfördes intervjuer med
rederier verksamma på de farleder som idag är klassificerade som inre vattenvägar samt genom
litteraturstudier. Rederierna som intervjuades var Ahlmark Lines AB, Avatar Logistics och Thor
Shipping.
Regeringen och näringslivet har en förhoppning om att EU-direktivet ska börja tillämpas men vår
studie visar att rederier idag inte bedriver sjöfart under EU-direktivet för inre vattenvägar på
grund av att det råder en alltför stor osäkerhet och risk kring EU-direktivet vad gäller faktorer
som kostnader, bemanning och ytterligare tillämpningar av regler. För att rederier ska börja
tillämpa ett EU-direktiv för inlandssjöfart krävs en implementering av ytterligare delar alternativt
ett fullständigt regelverk. De krävs även en ekonomisk försvarbar affärsmodell innan rederierna
ser en nytta i att tillämpa EU-direktivet. Rederier och regeringen är idag överens om att
överflyttning är något som är nödvändigt för att åtgärda den överbelastning som råder på vägoch
järnvägsnätet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-06-16Author
Otterström, Victoria
Torpfält, Sofia
Keywords
Inre vattenvägar, Inlandssjöfart, EU-direktiv, Rederi, Överflyttning
Series/Report no.
Logistik
15.16.1
Language
swe