dc.contributor.author | Selhammer, Amanda | |
dc.date.accessioned | 2016-06-20T09:36:56Z | |
dc.date.available | 2016-06-20T09:36:56Z | |
dc.date.issued | 2016-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44597 | |
dc.description.abstract | I denna studie har bilföretaget Volvo Cars och deras klimatstrategi studerats med ett specifikt
fokus på deras mål om att uppnå en klimatneutral produktion år 2025. Studien syftar till att
undersöka vilken strategisk betydelse Volvo Cars initiativ om klimatneutral produktion har
för företaget. Detta görs genom att titta på hur företagets klimatstrategi ser ut och på vilket
sätt den kan innebära en möjlighet respektive en utmaning för företaget, utifrån ett strategiskt
perspektiv. Studien är en kvalitativ fallstudie och är baserad på en intervju som gjordes med
Volvo Cars energi- och miljöchef. Därutöver har företagets års- och hållbarhetsrapporter
studerats. Det empiriska materialet har sedan analyserats utifrån teorier kring klimatstrategier,
dess drivkrafter liksom utifrån gröna strategier för organisatoriska processer och produkter.
Studien visar att utsläppsminskningen i den egna verksamheten blivit alltmer prioriterad hos
företaget. För att nå sitt mål om klimatneutral produktion investeras det i både
energieffektivisering och i en omställning till klimatneutrala energikällor. Medan
energieffektiviseringen till största del verkar styras av ekonomiska motiv, där företaget
upplever att de genom att minska sitt energibehov kan minska sina kostnader, verkar
omställningen till klimatneutral energi vara desto mer drivet av att stärka företagets image.
Att uppnå en klimatneutral produktion kan ses som ett effektivt sätt att särskilja sig från sina
konkurrenter och ta steget bortom vad som egentligen krävs eller förväntas. Omställningen till
klimatneutral energi kan dock bli en utmaning då det inte finns tillgång till den mängd
företaget efterfrågan. Vidare finns också en utmaning i att hantera begreppet klimatneutral
produktion, som i dagsläget varken inkluderar de utsläpp som sker uppströms eller de utsläpp
som sker vid företagets egen transport. Studien belyser betydelsen av att se klimatneutralitet i
ett vidare perspektiv, där klimatneutral produktion kan vara en värdeskapande aktivitet för
företaget, men där alla aspekter av företagets verksamhet bör ställas i förhållande till detta
mål. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Environmental Management/Uthålligt företagande | sv |
dc.relation.ispartofseries | 15/16:1 | sv |
dc.subject | Klimatstrategier, Volvo Cars, klimatneutral produktion, eco-efficiency, energieffektivisering, förnyelsebar energi | sv |
dc.title | Klimatstrategier inom bilindustrin – En fallstudie på Volvo Cars strategi för klimatneutral produktion | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |