Show simple item record

dc.contributor.authorHedén, Charlotte
dc.contributor.authorMagnusson, Monica
dc.date.accessioned2007-05-29T08:38:51Z
dc.date.available2007-05-29T08:38:51Z
dc.date.issued2007-05-29T08:38:51Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4463
dc.description.abstractDenna studie behandlar ungdomars upplevelser av det sociala samspelet i skolmiljön. I dagens svenska samhällsdiskussion och i svenska medier framförs bristen av ordning och uppförande, trakasserier mellan elever, våld mot lärare och lärares brist på handlingsmöjligheter. Samtidigt visar en rapport från skolverket att åtta av tio grundskolelever upplever att lärare och elever bemöter varandra med respekt. Regeringen har presenterat nya förslag till åtgärder mot denna oordning, exempelvis skriftliga ordningsomdömen i betyget. Vårt syfte har varit att undersöka ungdomars uppfattningar av hur det är i skolan, hur de förklarar och förstår relationer och interaktioner mellan olika aktörer samt deras tankar kring vad som skapar en god skolmiljö. Undersökningen har bedrivits utifrån en kvalitativ metod med fokusgrupper som undersökningsverktyg. Studien visar att ungdomarna har en annan syn på situationen i skolan än det omgivande samhället, som påverkas av olika värderingar, attityder och normer. Det har även visat sig att möjligheten att bli sedd och få bekräftelse är av stor vikt för ungdomarna.eng
dc.language.isosweeng
dc.subjectUngdomareng
dc.subjectskolmiljöeng
dc.subjectsocialt samspeleng
dc.subjectsvårighetereng
dc.titleHitta rätt väg - En studie om ungdomars upplevelsereng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record