Visa enkel post

dc.contributor.authorGrahn, Charlotta
dc.contributor.authorGustafsson, Erika
dc.date.accessioned2007-05-29T11:42:37Z
dc.date.available2007-05-29T11:42:37Z
dc.date.issued2007-05-29T11:42:37Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4467
dc.description.abstractSyftet med vår uppsats är att undersöka hur sex- och samlevnadsundervisningen ser ut på tre gymnasiesärskolor i Göteborg. Vi vill undersöka vilka teman som ingår och hur den bedrivs. Våra frågeställningar är: 1. Vilka teman och ämnen ingår i sex- och samlevnadsundervisningen på gymnasiesärskolan? 2. Vilka teman förekommer oftare eller mer sällan i sex- och samlevnadsundervisningen på gymnasiesärskolan? 3. Under vilka pedagogiska former bedrivs sex- och samlevnadsundervisningen på gymnasiesärskolan? Vi har valt en kvalitativ metod och gjort sju halvstrukturerade intervjuer med personal som arbetar med sex- och samlevnadsundervisning på tre olika gymnasiesärskolor i Göteborgsområdet. Vi har analyserat resultaten av intervjuerna med hjälp av fyra olika teoretiska utgångspunkter och tidigare forskning. Vårt resultat visar att man på sex- och samlevnadsundervisningen tar upp teman som identitet, kärlek, känslor, vänskap, parrelationer, kroppen, föräldraskap, sexualkunskap och sexuella övergrepp om än i olika hög grad och på olika sätt. Man fokuserar på teman som kärlek, känslor och identitet. Teman som förekommer mer sällan eller undviks är graviditet, föräldraskap, preventivmedel, kroppen, pubertetsutveckling, sexualkunskap och sexuella övergrepp. De pedagogiska ramarna skiljer sig åt mellan skolorna, exempelvis vad gäller schemaläggning, gruppindelning, undervisningsmaterial och vilka som håller i undervisningen.eng
dc.language.isosweeng
dc.subjectSex- och samlevnadsundervisningeng
dc.subjectgymnasiesärskolaeng
dc.subjectutvecklingsstörningeng
dc.subjectsexualiteteng
dc.title”Man blir inte med barn genom att kyssas…” En kvalitativ studie om sex- och samlevnadsundervisning på gymnasiesärskolan.eng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post