• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkurrens mellan betaltjänst och gratistjänst för beräkningar av transportutsläpp - En fallstudie på Network for Transport Measures situation

Abstract
Dagens konsumenter, tillverkare och organisationer ställer allt oftare miljökrav på varor och tjänster som de använder. För att kunna använda argumentet om miljöfördelar från ett företags produkter eller tjänster måste de kunna redovisa miljöeffekterna i processen och hela distributionskedjan. Denna kandidatuppsats undersöker hur en betaltjänst som tillhandahåller beräkningsverktyg för transportutsläpp kan hantera konkurrensen som uppstått från gratistjänster som också tillhandahåller beräkningsverktyg. För att ta reda på detta har vi studerat vilka faktorer som är viktiga för de som väljer betaltjänsten framför gratisalternativet. Kandidatuppsatsen baseras på en fallstudie med en semistrukturerad intervju med representanter för Network for Transport Measures (NTM) och enkäter utförda med användare av beräkningsverktyget. Detta för att studera och analysera hur NTMs organisation är utformad idag samt ta del av användarnas uppfattningar och därefter undersöka hur de bör utforma sin affärsmodell för att utveckla organisationen. Resultatet visar på att faktorer som är viktiga för att kunna hantera konkurrens från gratistjänster och som NTM bör satsa på är: den breda funktionen, kunskap hos interna resurser, enkelhet med användningen, trovärdighet i beräkningsverktyget och de mertjänster som erbjuds. Uppsatsen avslutas med en diskussion om resultatets implikationer där vi ger rekommendationer för hur NTM bör arbeta samt presenterar en lämplig affärsmodell som skall hjälpa företaget att hantera konkurrenssituationen som uppstått. Slutligen introduceras intressanta fält för vidare forskning som har nära anknytning till vår studie som på grund av resursbegränsningar inte genomförts.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/44757
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_44757_1.pdf (2.128Mb)
Date
2016-06-29
Author
Eliasson, Elin
Tran, Elisabeth
Keywords
NTM, beräkningsverktyg, betaltjänst, gratistjänst, konkurrens, affärsmodell, SWOT analys
Series/Report no.
Logistik
15/16:10
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV