dc.contributor.author | Vigmo, Christian | |
dc.contributor.author | Johansson, Alexander | |
dc.date.accessioned | 2016-06-29T13:12:12Z | |
dc.date.available | 2016-06-29T13:12:12Z | |
dc.date.issued | 2016-06-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44760 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna fallstudie är att undersöka hur bullwhipeffekten uppkommer i
textilindustrin och även vilka metoder och verktyg som används i förebyggande syfte för
att mildra dess uppkomst. Med utgångspunkt i tidigare forskning och empiri ämnar
studien att jämföra dessa resultat med de förhållanden som råder i textilindustrin.
Fallstudiens empiri baseras på semistrukturerade intervjuer med respondenter från tre
olika företag.
De främsta slutsatserna är att det inte går att undgå effekterna av bullwhipeffekten
genom tillämpandet av en enskild strategi utan en kombination av de som presenteras i
studien anses vara nödvändig. En stor del av problematiken grundar sig i att
svårigheterna med att konstruera en försörjningskedja som är flexibel nog att hantera
de variationer i säsong som kännetecknar textilindustrin. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 15/16:6 | sv |
dc.title | En fallstudie om bullwhipeffektens inverkan på företag inom textilindustrin | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |