• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Miljödifferentierad hamntaxa - En undersökning enligt The Theory of Planned Behavior

Abstract
Introduktion: Hamnar och andra organisationer erbjuder rabatter för fartyg med god miljöprestanda för att skapa incitament för rederier att bli mer miljövänliga. Skandinaviens största hamn, Göteborgs Hamn, som spelar en betydande roll i den globala sjöfarten, införde i januari 2015 en miljödifferentierad hamntaxa för att motivera rederier att minska miljöfarliga utsläpp. Syfte: Syftet med rapporten är att undersöka faktorer som kan ha betydelse för om ett företag nyttjar eller inte nyttjar en miljödifferentierad hamntaxa och om de företagen gör någon åtskillnad mellan faktorernas betydelse. Metod: Rapporten är av kvantitativ karaktär och den är genomförd i form av en enkätundersökning med slutna alternativ. Stor vikt är lagd vid insamling av trovärdig primäroch sekundärdata. Primärdata är underlag från enkäten och från diskussioner med Göteborgs Hamn. Sekundärdata är de tryckta källor, de internetkällor och den bildkälla som framgår av avsnitt 9. Slutsatser: Rapporten visar att det finns faktorer som påverkar om ett företag nyttjar eller inte nyttjar en miljödifferentierad hamntaxa. Företag som nyttjar den har en mer positiv attityd till rabatten, gör fördelaktigare tolkningar av subjektiva normer och upplever en starkare kontroll över nyttjandet av rabatten än de företag som inte nyttjar den. Inom de tre faktorerna är företag som nyttjar en miljödifferentierad hamntaxa, till skillnad från de som inte gör det, mer benägna att agera på ett miljövänligt sätt, tillmäter rabattens storlek större betydelse, känner högre krav från kunder och konkurrenter av att vara ett miljövänligt företag och upplever att de har fått mer information om rabatten. Rapporten visar också att det finns en generell uppfattning hos företagen i undersökningen om att ansökningsprocessen är krånglig.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/44783
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_44783_1.pdf (709.3Kb)
Date
2016-06-30
Author
Jonson, Vilma
Poka, Eleonor
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
15/16:19
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV