• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Företagsvärdering av new tech-bolag –En kvalitativ studie om hur new tech-bolag värderas i praktiken

Abstract
Bakgrund och problem: Det finns en pågående debatt om övervärdering av företag i teknologisektorn. Det finns inget självklart sätt att värdera ett bolag, värdet på ett privat företag är en subjektiv bedömning som är baserad på värderarens analys. Det finns omständigheter runt new tech-bolag som gör att de blir svårvärderade. Svårigheten med att värdera företagen av den typen beror på avsaknaden av intäkter, finansiell historik och bra jämförelseobjekt. Syfte: Att ge ett empiriskt bidrag till hur företagsvärdering av new tech-bolag går till i praktiken. Studien ämnar undersöka om praktiker använder sig av värderingsmodeller som är etablerade i litteraturen och hur de i sådana fall appliceras. Vidare skall vi undersöka vilka faktorer som är viktiga vid värdering av new tech-bolag. Avgränsningar: I uppsatsen har vi valt att avgränsa oss till att definiera ett företags värde som det pris en investerare är villig att betala vid en investering i bolaget. Vi har även valt att avgränsa oss till att endast inkludera svenska praktiker i studien. Metod: I studien har fem semistrukturerade intervjuer genomförts med praktiker som aktivt arbetar med värdering av new tech-bolag. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram om värderingsmodeller och värderingsfaktorer som är anpassade för värdering av new tech-bolag. Resultat och slutsatser: Studien kan påvisa att de värderingsmodellerna som används av praktiker är de som är bäst lämpade för att använda vid en investeringsförhandling. Praktikers tillvägagångssätt vid värdering liknar VC-metoden. Ett antal viktiga värderingfaktorer har identifierats. Preferensaktier kan påverka värderingen och det finns en skepsis mot användandet av preferensaktier i ett tidigt stadie. Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie av hur preferensaktier kan påverka vid en värdering av ett new tech-bolag anses som intressant. Vidare hade det varit av intresse att studera eventuella skillnader i hur new tech-bolag värderas i olika länder.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/44784
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_44784_1.pdf (524.1Kb)
Date
2016-06-30
Author
Nolåker, Oskar
Tjernberg, Pontus
Keywords
Företagsvärdering, new tech-bolag, värderingsmodeller, värderingsfaktorer
Series/Report no.
Externredovisning
15-16-45
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV