Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Emelie
dc.contributor.authorJohansson, Ingrid
dc.date.accessioned2016-06-30T13:30:11Z
dc.date.available2016-06-30T13:30:11Z
dc.date.issued2016-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44803
dc.description.abstractVärlden står idag inför stora miljömässiga utmaningar och under de senaste åren har engagemang kring hållbarhetsfrågor ökat kraftigt. Engagemanget har spridits från några enstaka aktörer till att bli allmänt accepterat av företagsvärlden och någon form av hållbarhetsarbete är numera standard i de allra flesta organisationer. Hållbara fonder är ett relativt nytt finansiellt instrument vars avseende är att bidra till hållbara investeringar. Hållbara fonder tar vanligen hänsyn till sociala och miljömässiga aspekter samt bolagspåverkan. Idag finns en stor efterfrågan av hållbara placeringsmöjligheter och för att svara på efterfrågan har fondbolag utvecklat och utvidgat sitt sortiment av hållbara fonder. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som driver fondbolag till att investera i hållbara fonder. Syftet är också att undersöka hur de hållbara fonderna är uppbyggda, om det finns några specifika faktorer som avgör hållbara fonders avkastning samt om fondbolagen upplever några interna och externa påtryckningar. Baserat på uppsatsens problemformulering har en kvalitativ metod använts under genomförandet av den empiriska datainsamlingen. Den kvalitativa studien har baserats på intervjuer med tre av Sveriges storbanker samt två svenska bank- och försäkringsbolag. Studien har visat att företag tycker att det är viktigt att integrera hållbarhet i sin verksamhet och är positiva till utvecklingen av hållbara fonder. Studien visar dock att det finns svårigheter med definitionen av en hållbar fond, vilket har skapat problem vid jämförelse mellan olika placeringsalternativ. Vidare visar undersökningen att det är svårt att avgöra om hållbara fonder är mer eller mindre lönsamma än traditionella fonder. Den visar dock att hållbara investeringar är värdeskapande för företaget samt att avkastningen på lång sikt inte skiljer sig signifikant från traditionella investeringar. Studien visar även att hållbarhet bör ses som något naturligt och bör integreras i företagskulturen samt ledarskapet. För att skapa förtroende hos företagets intressenter bör organisationen dessutom vara öppen och transparent samt upprätthålla en god kommunikation. Undersökningen har visat att de viktigaste intressenterna för fondbolag är konsumenter och intresseorganisationer samt att dessa intressenter har störst påverkan på utvecklingen av hållbara fonder. Den visar vidare att de viktigaste drivkrafterna för att fondägare ska investera i hållbara fonder är att det framförallt är en värdeskapande och långsiktig investering, samt att det främjar en hållbar framtid.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries15/16:9sv
dc.titleHållbara fonder - En studie om hållbara fonder och de bakomliggande drivkrafterna till ansvarsfulla investeringarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record