• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Snacka inte skit om Gud!” - en studie om en grupp institutionsplacerade pojkar

Abstract
Genom ett omhändertagande enligt lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga blir ungdomar placerade på särskilda ungdomshem. Vården utgår från ett miljöterapeutiskt arbetssätt där behandlingen sker i grupp även om vården bygger på individuella behandlingsplaner. Ungdomarna ska genom vården tillförsäkras en gynnsam miljö och komma bort från destruktiva levnadsförhållanden. Syftet med uppsatsen är att studera hur gruppens förutsättningar påverkar individernas villkor att skapa en identitet och hur gruppen påverkar socialisationsprocessen genom att få kunskap om hur roller och positioner antas i gruppen och studera gruppens samspel. För att besvara syftet utgår frågeställningen från: • Hur ser roller och positioner i gruppen ut? • Hur ser samspelet ut i gruppen och vilka förutsättningar ger de för identiteten och socialisationsprocessen? Studien är en kvalitativ fallstudie där data insamlats genom direkta observationer i en klass med fem pojkar under 8 dagar. Resultatet visar att kontakten eleverna emellan sker på ett flyktigt sätt då de sker genom utfall av olika slag vilket inte föranleder en kontakt av varaktigt slag. Interaktionen i gruppen utgörs av flytande allianser och positioner där målet är att skapa utrymme för att ta kommando och kontrollera gruppen. Samspelsmönstren präglas av markeringar för att skilja ut sig och positionera sig gentemot de andra i gruppen. Provokationer, förnedring och gester används flitigt som maktmedel i gruppens interaktion. Resultatet visar att gruppens interaktion genom roller och positioner påverkar individernas förutsättningar att skapa en identitet genom att påverka självbilden negativt. Socialisationsprocessen påverkas genom individernas självbild utifrån normalitet och avvikelse där gruppen bekräftar det avvikande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/4482
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
A-C Järnebratt.pdf (195.5Kb)
Date
2007-05-31
Author
Järnebratt, Ann-Charlotte
Keywords
Roll
position
norm
ungdom
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV