”Snacka inte skit om Gud!” - en studie om en grupp institutionsplacerade pojkar
Abstract
Genom ett omhändertagande enligt lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga blir ungdomar placerade på särskilda ungdomshem. Vården utgår från ett miljöterapeutiskt arbetssätt där behandlingen sker i grupp även om vården bygger på individuella behandlingsplaner. Ungdomarna ska genom vården tillförsäkras en gynnsam miljö och komma bort från destruktiva levnadsförhållanden. Syftet med uppsatsen är att studera hur gruppens förutsättningar påverkar individernas villkor att skapa en identitet och hur gruppen påverkar socialisationsprocessen genom att få kunskap om hur roller och positioner antas i gruppen och studera gruppens samspel.
För att besvara syftet utgår frågeställningen från:
• Hur ser roller och positioner i gruppen ut?
• Hur ser samspelet ut i gruppen och vilka förutsättningar ger de för identiteten och socialisationsprocessen?
Studien är en kvalitativ fallstudie där data insamlats genom direkta observationer i en klass med fem pojkar under 8 dagar.
Resultatet visar att kontakten eleverna emellan sker på ett flyktigt sätt då de sker genom utfall av olika slag vilket inte föranleder en kontakt av varaktigt slag. Interaktionen i gruppen utgörs av flytande allianser och positioner där målet är att skapa utrymme för att ta kommando och kontrollera gruppen. Samspelsmönstren präglas av markeringar för att skilja ut sig och positionera sig gentemot de andra i gruppen. Provokationer, förnedring och gester används flitigt som maktmedel i gruppens interaktion.
Resultatet visar att gruppens interaktion genom roller och positioner påverkar individernas förutsättningar att skapa en identitet genom att påverka självbilden negativt. Socialisationsprocessen påverkas genom individernas självbild utifrån normalitet och avvikelse där gruppen bekräftar det avvikande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-05-31Author
Järnebratt, Ann-Charlotte
Keywords
Roll
position
norm
ungdom
Language
swe