dc.contributor.author | Mansour, Jandark | |
dc.contributor.author | Poplawska, Marta | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T11:12:30Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T11:12:30Z | |
dc.date.issued | 2016-07-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45041 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie var att undersöka vilket samband det finns mellan kartläggningen av elevernas kunskaper och elevernas måluppfyllelse i ämnena enligt intervjuade personer. Enligt vårt antagande är resultatet av kartläggningen avgörande för att eleven ska lyckas i skolan, förutsatt att undervisningen utformas enligt rekommendationerna efter avslutad kartlägg-ningsprocess.
Teori: Det saknas svensk forskning kring sambandet mellan kartläggning och måluppfyllelse och även litteratur kring detta område är mycket sparsam, förutom allmänna föreskrifter från Skolverket. Dock finns det ett antal studier gjorda inom det svenska skolsystemet som lyfter fram faktorer som är avgörande för elevernas framgång i skolan och forskning som tar upp kartläggningsmetoder. Därför anser vi att vårt examensarbete, med syfte att undersöka om det finns ett samband mellan kartläggning och måluppfyllelse och hur det i så fall återspeglas i de intervjuade personernas uppfattning, är pionjärt.
Metod: Vi använde en kvalitativ undersökningsmetod i form av halvstrukturerade intervjuer. Underlag till vårt arbete var svaren på intervjufrågor till personer deltagande i kartläggnings-processen i olika skolor inom Göteborgs Stad. Genom att intervjua personer som är involve-rade i kartläggningsprocessen på undersökta skolor fick vi en bild av varför kartläggningar görs och med vilket syfte. Därefter kunde vi urskilja två typer av kartläggningar: en generali-serad och en individualiserad.
Resultat: Vår frågeställning var: Vilket samband finns det mellan kartläggningsresultat och den enskilda elevens slutbetyg i åk 9? Enligt de intervjuade personerna har kartläggningsre-sultat sin kontinuitet i form av undervisning anpassad till elevernas förmågor och prestationer. Ansvaret ligger hos de enskilda ämneslärarna. Det finns ett sambandet mellan kartläggningen och hur undervisningen utformas utifrån den och elevernas prestationer som långsiktigt leder till att de uppnår kunskapskraven. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT16 IPS LAU925:9 | sv |
dc.subject | kartläggning | sv |
dc.subject | måluppfyllelse | sv |
dc.subject | nyanlända elever | sv |
dc.title | Kartläggning och måluppfyllelse. Sambandet mellan kartläggning och elevernas slutbetyg i åk | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |