Show simple item record

dc.contributor.authorMansour, Jandark
dc.contributor.authorPoplawska, Marta
dc.date.accessioned2016-07-06T11:12:30Z
dc.date.available2016-07-06T11:12:30Z
dc.date.issued2016-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/45041
dc.description.abstractSyftet med vår studie var att undersöka vilket samband det finns mellan kartläggningen av elevernas kunskaper och elevernas måluppfyllelse i ämnena enligt intervjuade personer. Enligt vårt antagande är resultatet av kartläggningen avgörande för att eleven ska lyckas i skolan, förutsatt att undervisningen utformas enligt rekommendationerna efter avslutad kartlägg-ningsprocess. Teori: Det saknas svensk forskning kring sambandet mellan kartläggning och måluppfyllelse och även litteratur kring detta område är mycket sparsam, förutom allmänna föreskrifter från Skolverket. Dock finns det ett antal studier gjorda inom det svenska skolsystemet som lyfter fram faktorer som är avgörande för elevernas framgång i skolan och forskning som tar upp kartläggningsmetoder. Därför anser vi att vårt examensarbete, med syfte att undersöka om det finns ett samband mellan kartläggning och måluppfyllelse och hur det i så fall återspeglas i de intervjuade personernas uppfattning, är pionjärt. Metod: Vi använde en kvalitativ undersökningsmetod i form av halvstrukturerade intervjuer. Underlag till vårt arbete var svaren på intervjufrågor till personer deltagande i kartläggnings-processen i olika skolor inom Göteborgs Stad. Genom att intervjua personer som är involve-rade i kartläggningsprocessen på undersökta skolor fick vi en bild av varför kartläggningar görs och med vilket syfte. Därefter kunde vi urskilja två typer av kartläggningar: en generali-serad och en individualiserad. Resultat: Vår frågeställning var: Vilket samband finns det mellan kartläggningsresultat och den enskilda elevens slutbetyg i åk 9? Enligt de intervjuade personerna har kartläggningsre-sultat sin kontinuitet i form av undervisning anpassad till elevernas förmågor och prestationer. Ansvaret ligger hos de enskilda ämneslärarna. Det finns ett sambandet mellan kartläggningen och hur undervisningen utformas utifrån den och elevernas prestationer som långsiktigt leder till att de uppnår kunskapskraven.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT16 IPS LAU925:9sv
dc.subjectkartläggningsv
dc.subjectmåluppfyllelsesv
dc.subjectnyanlända eleversv
dc.titleKartläggning och måluppfyllelse. Sambandet mellan kartläggning och elevernas slutbetyg i åksv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record