• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisatoriskt lärande inom den offentliga skolmåltidsverksamheten

- en studie av Troslanda Matprojekt

Abstract
Bakgrund och problem: Skolmåltidsverksamheten i Sveriges kommuner är i behov av förbättring. I Torslanda stadsdel, i Göteborg, har ett förändringsarbete av skolmåltiderna genomförts med ett lyckat resultat. Det ordnades i form av ett projekt som kallades Torslanda Matprojekt. Författaren anser att det är viktigt att sprida kunskapen om hur ett lyckat förändringsarbete kan genomföras. Det kan eventuellt ha skett ett organisatoriskt lärande under projektets gång. Ett förändringsarbete medför ofta ett visst motstånd, och det krävs resurser för att förändra en måltidsverksamhet. Syften: Författaren avser att beskriva hur ett eventuellt organisatoriskt lärande har genomförts utifrån Senges idéer, vilket motstånd som har förekommit och hur och när de övervanns, samt förklara hur de ekonomiska resurserna har blivit hanterade. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på projektets två första faser. Det som Lewin benämner upptiningsfasen och förändringsfasen. Metod: Författaren valde att använda sig av kvalitativa intervjuer. Sju intervjuer genomfördes på fyra olika skolkök i Torslanda stadsdel, med kökscheferna samt kökspersonal. Därefter genomfördes en intervju med den projektansvariga. Empirin framställs i en sammanfattande version där den väsentliga informationen för uppsatsen framgår. Slutsatser: Personalen som var involverad i Torslanda Matprojekt har gått mot ett organisatoriskt lärande. Det är mer tydligt inom vissa av Senges fem discipliner jämfört med andra. Den disciplin som har utvecklats mest är teamlärandet, vilken har förbättrat skolkökens samarbete sinsemellan och ökat arbetsglädjen. Motstånd har förekommit i liten utsträckning, och har inte varit svår att överkomma. Det togs inte någon hänsyn till de ekonomiska resurserna i upptiningsfasen och de utgjorde en begränsande faktor under förändringsfasen. Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit av intresse att titta närmare på den ekonomiska styrningen gällande skolmåltidsverksamheten i Torslanda stadsdel. Det hade även varit av intresse att närmare studera ett par av Senges discipliner.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/4532
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
06-07-94.pdf (1.062Mb)
Date
2007-06-07
Author
Kihlbom, Lillyana
Series/Report no.
Ekonomistyrning
06-07-94
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV