dc.contributor.author | Fröjd, Linus | |
dc.contributor.author | Hackzell, Mikael | |
dc.date.accessioned | 2016-08-01T13:33:11Z | |
dc.date.available | 2016-08-01T13:33:11Z | |
dc.date.issued | 2016-08-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45540 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats har som syfte att undersöka i vilken utsträckning mobil IT används bland cyklister och hur eventuell påverkan av mobil IT hanteras av cyklister genom olika kompensationsstrategier. Vi jämför användning, trafikbeteende och kompensation hos cyklister på två valda platser i Göteborg med olika karaktär. Antal cyklister ökar varje år i Göteborg och likaså användningen av mobiltelefoner. Tidigare har forskning fokuserat på hur mobil IT påverkar trafikanter i motordrivna fordon och lagar har införts i de allra flesta länder. Kunskapen om hur mobil IT används och påverkar oskyddade trafikanter är begränsad och endast ett fåtal studier har genomförts i Sverige. Uppsatsen är avgränsad till Göteborgs innerstad och datainsamlingen genomfördes under en vecka i april månad 2016. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i Geografi med Kulturgeografisk inriktning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2016/12 | sv |
dc.subject | Cyklister | sv |
dc.subject | Mobil IT | sv |
dc.subject | mobiltelefoner | sv |
dc.subject | kompensationsstrategier | sv |
dc.subject | trafikbeteende | sv |
dc.title | Användning och påverkan av mobil IT bland cyklister i Göteborg | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |