Show simple item record

dc.contributor.authorFröjd, Linus
dc.contributor.authorHackzell, Mikael
dc.date.accessioned2016-08-01T13:33:11Z
dc.date.available2016-08-01T13:33:11Z
dc.date.issued2016-08-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/45540
dc.description.abstractDenna uppsats har som syfte att undersöka i vilken utsträckning mobil IT används bland cyklister och hur eventuell påverkan av mobil IT hanteras av cyklister genom olika kompensationsstrategier. Vi jämför användning, trafikbeteende och kompensation hos cyklister på två valda platser i Göteborg med olika karaktär. Antal cyklister ökar varje år i Göteborg och likaså användningen av mobiltelefoner. Tidigare har forskning fokuserat på hur mobil IT påverkar trafikanter i motordrivna fordon och lagar har införts i de allra flesta länder. Kunskapen om hur mobil IT används och påverkar oskyddade trafikanter är begränsad och endast ett fåtal studier har genomförts i Sverige. Uppsatsen är avgränsad till Göteborgs innerstad och datainsamlingen genomfördes under en vecka i april månad 2016.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i Geografi med Kulturgeografisk inriktningsv
dc.relation.ispartofseries2016/12sv
dc.subjectCyklistersv
dc.subjectMobil ITsv
dc.subjectmobiltelefonersv
dc.subjectkompensationsstrategiersv
dc.subjecttrafikbeteendesv
dc.titleAnvändning och påverkan av mobil IT bland cyklister i Göteborgsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record