Show simple item record

dc.contributor.authorHalvarsson, Christina
dc.date.accessioned2016-08-10T13:57:18Z
dc.date.available2016-08-10T13:57:18Z
dc.date.issued2016-08-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/45804
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka exempel på hur lärare organiserar litteratursamtal och hur detta påverkar elevers motivation och läsförståelseutveckling. I de empiriska nedslag jag gör är jag även intresserad av att undersöka elevers interaktion och aktivitet. Teori Teoretisk utgångspunkt för studien är ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Studien fokuserar på undervisningskontexten och litteratursamtalen som är kollektiva till sin natur, där den enskilde eleven befinner sig och utvecklar sitt lärande. Här används ett sociokulturellt perspektiv som ett övergripande ramverk och diskuteras hur detta kan se ut i ett undervisningssammanhang. Metod Empirin består av observationer av litteratursamtal i en mellanstadieklass och en intervju av den undervisande läraren. Analys av empirin har gjorts med hjälp av begreppen scaffolding, dialog och literacy. Resultat En förståelse och kunskap om hur litteratursamtal kan organiseras för att skapa förutsättningar för elever att utveckla strategier och förmågor för att uppnå läsförståelse.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT16-2920-002-PDA522sv
dc.subjectläsförståelsesv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectläsaresv
dc.subjecttextsv
dc.subjectaktivitetsv
dc.subjectdialogsv
dc.subjectläraresv
dc.subjectscaffoldingsv
dc.subjectliteracysv
dc.titlemm... jag tycker om boken. En studie om litteratursamtalsv
dc.typeTexteng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent Essayeng
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record