dc.contributor.author | Safar Tahmas, Saman | |
dc.contributor.author | Sasse, Robin | |
dc.date.accessioned | 2016-08-16T14:16:17Z | |
dc.date.available | 2016-08-16T14:16:17Z | |
dc.date.issued | 2016-08-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45973 | |
dc.description.abstract | Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse för hur elever och lärare upplever hälsoundervisningen i Idrott och hälsa. Detta gjordes med hjälp av att undersöka hur 18 elever och tre lärare, på tre olika högstadieskolor, upplevde att kunskapsförmedlingen är under lektionerna. Undersökningen innehöll semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade att lärarna inte undervisade kring vissa delar av kursplanen vad gäller hälsoundervisning. Kroppsideal och sambandet mellan fysisk och psykisk hälsa är exempel på undervisning som saknades. Författarna drar slutsatsen att eleverna inte får vissa delar av den undervisning som de har rätt till och önskar att framtida lärare, och redan yrkesverksamma lärare, ser vikten av hälsoundervisning i skolan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT13-70 | sv |
dc.subject | Elevperspektiv | sv |
dc.subject | IDROTT OCH HÄLSA | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.title | Idrott och hälsa eller enbart idrott i skolundervisningen? En kvalitativ intervjustudie om hälsoundervisning i högstadiet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |