Visa enkel post

dc.contributor.authorSjögren, Martina
dc.contributor.authorSohrabi, Marjam
dc.date.accessioned2007-06-19T12:06:53Z
dc.date.available2007-06-19T12:06:53Z
dc.date.issued2007-06-19T12:06:53Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4597
dc.description.abstractBakgrund och problem: Då arbetsförhållanden och arbetsformer ständigt förändras behöver företagen hålla sig uppdaterade för att förstå de faktorer och processer som påverkar de anställdas motivation. Inte bara för att försäkra sig om att de anställda gör ett bra arbete som är i enlighet med företagets uppställda mål och strategier utan också för att kunna vara en attraktivarbetsgivare för både den befintliga personalen och nya potentiella arbetstagare. För företag som håller fast vid belöningssystem som utformades då både den externa och interna omgivningen såg helt annorlunda ut än vad den gör idag finns en risk att det förekommer ett stort gap mellan vad som krävs för att motivera personalen och de åtgärder man faktiskt använder sig av. Syfte: Den här studien ämnar ta reda på hur en förändrad ekonomistyrning uppfattas av de medarbetare som utsätts för den och om den fyller sitt syfte att motivera och skapa måluppfyllelse i de nya arbetsförhållanden och arbetsformer som skapats. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa vår undersökning till att omfatta sammanlagt elva intervjuer inom samma företag. Styrningsbegreppet ekonomistyrning syftar i studien till den styrning med hjälp av struktur, belöningssystem och andra arrangemang som används för att försöka få de anställda att utföra prestationer som är önskvärda för företaget. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av en fallstudie på två av Swedbanks lokala kontor, det ena beläget i en småstad och det andra i en storstad. Informationsinsamlingen vid fallstudien har genomförts genom öppna- samt semistrukturerade intervjuer. Resultat och slutsatser: Motivationen hos medarbetarna verkar påverkas väldigt lite av belöningssystemet och verkar snarare uppstå genom att man uppskattar ett visst arbetssätt och tror på organisationens värdegrunder. Den viktigaste feedbacken på det egna arbetets betydelse verkar inte vara den som systemen tillhandahåller utan snarare den uppskattning och uppmuntran som kommer från kunder och närmaste chef. Förslag till fortsatt forskning: En studie där tjänsteföretag med olika inriktning på verksamheten jämförs vad gäller skillnader i hur styrningen anpassats efter nya marknadsförutsättningar. Även intressant med en studie där fokus ligger på ledarskapets betydelse i tider med drastiska förändringar i arbetssätt och styrmedel.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-104eng
dc.titleFörändrad ekonomistyrning efter nya marknadsförutsättningareng
dc.title.alternative- att motivera medarbetare i nya arbetsförhållandeneng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post