• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vikten av att sticka ut

- Strategisk positionering inom hemelektronikbranschen

Abstract
Sammanfattning Vårt intresse att studera hemelektronikbranschen i Sverige grundar sig i viljan att se hur företag agerar strategiskt när det råder nästintill perfekt konkurrens på en marknad. Utgångspunkten i problematiseringen var att ta reda på hurdan syn företagen, som uppsatsen berör, har på den marknad de befinner sig. Utifrån den beskrivningen har vi sedan sett till hur företagen önskar positionera sig för att sedan följa upp deras uttalanden och se om dessa stämmer överens med verkligheten. För att studera detta har vi valt att utföra en kvalitativ fallstudie. Intervjuer har gjorts med nyckelpersoner på två större företag inom branschen. Detta för att få en så djuplodande bild av branschen som möjligt. Genom att arbeta utefter Michael E Porters teorier kring strategi och hur företag skapar varaktiga konkurrensfördelar har vi byggt upp ett ramverk, med en förenklad värdekedja i spetsen, som förtydligar företagens ageranden inom hemelektronikbranschen. Värdekedjan används för att se om de undersökta företagen verkligen positionerar sig som de säger. Båda företagen i studien har visat sig ha stora brister i sitt sätt att leva upp till sina uttalade strategier. Företag X, som är ett rikstäckande e-handelsbolag med kompletterande butiker i storstadsregionerna, säger sig vara ett statusalternativ till andra återförsäljare. Dock erbjuder de inte kompetent service eller en hemsida som skulle kunna ge intryck av status. Företag Y, en av branschens stora varuhuskedjor som har funnits i ett halvt sekel, vill sälja varor till den breda massan, erbjuda hög service och inrikta sig mot kvinnor. Detta resulterar i att de, sammantaget, karaktäriseras av en otydlig positionering. Istället för att tydligt utmärka sig på något område riskerar företagen att gå miste om de konkurrensfördelar som en strategisk positionering syftar till att skapa. Företagen X och Y har båda goda ambitioner och vill mycket. Men när konkurrensen hårdnar kan inte alla företag göra samma sak och samtidigt överleva på lång sikt. Därmed har vi dragit slutsatsen att såväl X som Y bör välja en strategi och lägga ner mer tid och resurser på att renodla den.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/4598
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
06-07-99M.pdf (198.0Kb)
Date
2007-06-19
Author
Wibréus, Anders
Josefsson, Magnus
Series/Report no.
Ekonomistyrning
06-07-99M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV