Visa enkel post

dc.contributor.authorLundberg, Petra
dc.contributor.authorMazur, Sebastian
dc.date.accessioned2007-06-20T10:57:09Z
dc.date.available2007-06-20T10:57:09Z
dc.date.issued2007-06-20T10:57:09Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4610
dc.description.abstractBakgrund och problem: Tidigare studier visar att budgeten fortfarande i hög grad är aktuell som styrverktyg i svenska företag. De allra flesta företagen i Sverige arbetar med budget som ett integrerat verktyg i sin verksamhet. Detta gör det intressant att närmare kartlägga hur verksamheterna använder sig av budgeten då få studier har belyst själva budgetprocessen eller hur företagen arbetar fram sin budget. Vidare är det intressant att titta på hur budgetanvändandet ser ut, hur uppställandet av budget går till, hur processen ser ut och hur integreras den färdiga budgeten i styrningen av företaget. Det kan även vara intressant att titta på hur och om företag lyssnat på kritiken och vad dem i så fall gjort för att förbättra och förändra den egna budgetprocessen. Syfte: Huvudsyftet är att kartlägga hur små/medelstora företag i Sverige arbetar med budgetprocessen. Bisyftet är att undersöka respondenternas uppfattning om budgeten. Metod: En enkätundersökning riktad till 20 ekonomichefer/controllers på små/medelstora företag i Sverige har genomförts. Materialet i empirin har analyserats utifrån en teoretisk referensram om budgetprocessen. Resultat och slutsatser: Fast budget har fortfarande starkt fotfäste i svenska små och medelstora företag och dess primära syfte anses vara planering. För att budgeten skall vara användbar på grund av omvärldsförändringar kompletteras den oftast genom en reviderad, rörlig eller rullande budget. Tiden för budgetuppställandet anses vara lagom enligt respondenterna och de mest väsentligaste budgeterna är resultatbudget och försäljningsbudget. Budgetuppställandet domineras genom en mellanform av uppbyggnad samt nedbrytningsmetod och utgångspunkten för uppställandet anses vara både från hur verksamhetens bedrivs samt marknadssituationen. Både vid framställandet, användandet samt vid uppföljningen av budget ingår oftast bara chefer. Företagen har ingen avsikt att avskaffa budgeten utan istället arbetar de för att utveckla den. Förslag till fortsatt forskning: Den här undersökningen kartlägger hur små/medelstora företag i Sverige arbetar med sin budget och vad den generella inställningen till budget är. Vi har i denna undersökning inte haft möjlighet att följa hur budgetprocesserna faktiskt går till ute på företagen. Det hade varit intressant att kunna titta närmare på vilka som är involverade, vad respektive person bidrar med i budgetprocessen och att på plats på företaget kunna observera och granska en budgetprocess. Förslag till fortsatt forskning är att göra en fallstudie på ett företag där forskarna fokuserar på användningen av budgeten.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningeng
dc.relation.ispartofseries06-07-107eng
dc.titleEn studie om Budgetens användning i små och medelstora företageng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post