Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Karin
dc.date.accessioned2016-08-19T10:47:55Z
dc.date.available2016-08-19T10:47:55Z
dc.date.issued2016-08-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/46114
dc.description.abstractSyftet med denna explorativa uppsats är att bidra till en ökad förståelse för vilken typ av kunskap om åtgärders effekter som RCTer respektive registerstudier kan bidra med vid ett kliniskt beslut. Utgångspunkt tas i begreppsparet stringens och relevans som är den framträdande konceptualiseringen av RCTer (stringens) och registerstudier (relevans). Induktionsproblemet är det vetenskapsteoretiska problem som ligger till grund för uppsatsen. Litteratursökning har gjorts för att identifiera relevant litteratur om RCTer respektive registerstudier. Sökning har dessutom genomförts för att identifiera enskilda studier (RCTer och registerstudier) vars fokus är på åtgärder (både förebyggande och behandlande) vid diabetes typ 2. Vid granskning av litteratur och studier ligger fokus på design av patient och resultat. Vid litteraturgranskningen framkommer att både RCTer och registerstudier har sitt ursprung i ett behov av kunskap om åtgärders effekter. Registerstudier och RCTer är lika såtillvida att de presenterar medelvärdespatienter, samtidigt framträder spänningen mellan stringens och relevans. RCTens stringenta metod leder till ett trovärdigt resultat, men medelvärdespatient i RCTen beskrivs i termer av orealistisk följsamhet, yngre, till större delen en man samt friskare än patienter i den kliniska praxisen. Det leder till att resultatets relevans för den kliniska praxisen ifrågasättas till skillnad från registerstudier. I registerstudier beskrivs medelvärdespatienten ofta vara en spegling av den kliniska verkligheten, samtidigt som resultatets trovärdighet ifrågasätts. För att stärka registerstudiens trovärdighet lyfts olika faktorer fram. Olika sätt att förstå begreppen relevans och stringens beskrivs i uppsatsen, vilket kan användas för att tydliggöra vilken typ av kunskap som respektive studieform kan bidra med vid ett kliniskt beslut. I uppsatsen beskrivs även hur RCTer och registerstudier kan ses hantera induktionsproblemet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectRCTsv
dc.subjectregisterstudiesv
dc.subjectrelevanssv
dc.subjectstringenssv
dc.subjectRRCTsv
dc.subjectmedicinsv
dc.titleMETODENS STRINGENS OCH RESULTATETS RELEVANS: RCTer och registerstudier som stöd i kliniskt arbetesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record