dc.contributor.author | Karlsson, Jenny | |
dc.contributor.author | Widmark, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2007-06-21T09:37:53Z | |
dc.date.available | 2007-06-21T09:37:53Z | |
dc.date.issued | 2007-06-21T09:37:53Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/4615 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemformulering:
I takt med ökad globalisering och en större press på att minska kostnader så blir företagens inköpsfunktion en allt mer viktig konkurrensfaktor. När inköp går från att vara en administrativ funktion till att få en alltmer strategisk roll så ökar betydelsen av att värdera hur denna funktion bidrar till företagets resultat och konkurrensförmåga. Eftersom andelen inköpta varor och tjänster ofta utgör en betydande andel av företagets kostnader så kan inköpsfunktionen få en avgörande strategisk roll. Vår studie tar avstamp i denna debatten och avser att studera och analysera fyra bolags inköpsprocesser för att se hur dessa är unika och skapar konkurrensfördelar.
Syfte:
Syftet med studien är att beskriva och analysera olika möjligheter att skapa konkurrensfördelar genom inköpsstrategiska val.
Metod:
För att besvara vårt syfte valde vi att intervjua och studera fyra företag i olika branscher för att få en bred bild av inköpsprocessen och hur den integreras i företagets värdekedja. Uppsatsens angreppssätt kan betraktas som abduktivt då vi har pendlat mellan teori och empiri för att nå till vår slutsats.
Teori:
Vi har studerat ett antal olika böcker och artiklar som behandlar inköpsprocessen, vilka metoder det finns för att värdera och mäta denna samt inköpsfunktionen ur ett strategiskt perspektiv. I vår teoretiska referensram går exempelvis att finna van Weeles inköpsprocess, synsättet kring Supply Chain Management samt strategiska val och positionering enligt Porters värdekedja.
Slutsats:
Resultatet av studien visar på ett antal faktorer som kan anses viktiga då det gäller att skapa konkurrenskraft genom inköpsfunktionen. De möjligheter vi har identifierat är primärt:
• Ökat kundvärde genom utökade leverantörssamarbeten tidigt i värdekedjan→ försprång i produktutveckling.
• Specialisering av roller i inköpsprocessen → ökat tempo och timing i processer och ledtider.
• Ökad närhet till, och kunskap om, leverantörsbasen genom regional närvaro som komplement till ett centralt strategiskt inköp → effektiv extern integrering, kommunikation och relation med samarbetspartners. | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-111 | eng |
dc.title | Konkurrensfördelar - Genom inköpsstrategiska val | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | |