dc.contributor.author | Alexandersson, Emma | |
dc.contributor.author | Hartser, Elin | |
dc.contributor.author | Roos, Lena | |
dc.date.accessioned | 2007-06-25T09:51:37Z | |
dc.date.available | 2007-06-25T09:51:37Z | |
dc.date.issued | 2007-06-25T09:51:37Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/4633 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: I Sveriges kommuner har det uppmärksammats ekonomisk misskötsel och
oegentligheter som har kommit att leda till en utformning av riktlinjer för bolagsstyrning i
kommun- och landstingsägda bolag. Revisionen har en viktig funktion då de ska utvärdera,
kontrollera och följa upp systemet för bolagsstyrning. Till en början omfattade den kommunala
revisionen endast räkenskapsgranskning, men i samband med att Sverige blev medlem i EU
infördes direktiv om att endast auktoriserade revisorer fick granska de ekonomiska
räkenskaperna. Därmed fick de kommunala revisorerna en annan roll. De intog rollen som
lekmannarevisorer och fick i uppgift att granska de kommunala bolagens verksamhet utifrån
kommunens mål och intentioner.
Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur revisionen yttrar sig i kommunala aktiebolag. Vidare skall
studien analysera vilka skillnader det finns i revisionen mellan kommunala aktiebolag. Slutligen
har studien som bidragande syfte att se på hur revisionen i kommunala aktiebolag kan utvecklas
för att tillgodose bolagens såväl som medborgarnas intressen.
Avgränsning: Vi har valt att avgränsa vår studie till att enbart undersöka hur revisionen i två
helägda kommunalägda bostadsbolag ser ut. Vi kommer därmed inte att undersöka hur
revisionen ser ut i kommunkoncernerna eller i kommunens verksamhet som helhet. Eftersom
avgränsning har gjorts till att endast gälla två kommunala bostadsbolag kommer inte slutsatserna
att generellt kunna appliceras på kommunala bolag utan är att betraktas som fallstudier.
Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ fallstudie med ett deskriptivt och förklarande syfte samt
en abduktiv ansats. Den empiriska studien omfattar två kommunala bostadsbolag inom vilka ett
representativt urval av respondenter har intervjuats. Vidare har sekundärdata använts och i
avsnittet förhåller vi oss kritiska till samtliga informationskällor. Under studiens gång har vi
arbetat för att öka tillförlitligheten och relevansen i vår studie.
Slutsats: När det gäller revisionens utformning följer båda bostadsbolagen de lagstadgade kraven
på extern- och lekmannarevision. Utformningen av lekmannarevisorernas sakkunnigstöd skiljer
sig åt genom att Göteborgs kommun har ett eget revisionskontor innefattande sakkunniga medan
Halmstad kommun upphandlar sitt sakkunnigstöd externt. Inget av bolagen har renodlad
internrevision. Studien visar att det skulle vara önskvärt med någon form av
internrevisionsfunktion. Till viss del skulle lekmannarevisionen kunna vidareutvecklas men
hänsyn måste tas till oberoendefrågan. För en effektivare kommunal revision skulle en tänkbar
lösning vara att fullmäktige väljer sakkunniga istället för lekmannarevisorer.
Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag till fortsatt forskning är att undersöka hur
bolagsstyrningen sker i kommunala helägda aktiebolag utifrån Principer för styrning av kommun- och
landstingsägda bolag och ägardirektiven. Vi ser även en möjlighet i att göra en jämförande analys
mellan olika branscher med hjälp av en kvalitativ- alternativt kvantitativ undersökningsmetod | eng |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | eng |
dc.relation.ispartofseries | 06-07-114M | eng |
dc.subject | Revision, lekmannarevision, sakkunnig, internrevision, kommunala aktiebolag | eng |
dc.title | Revision i kommunala aktiebolag | eng |
dc.title.alternative | - en fallstudie av två bostadsbolag | eng |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | |