• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Masteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Masteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FOLLOW YOUR INSTINCTS! - en studie där utbildning i nyhetsvärdering analyseras utifrån normativa demokratimodeller

Abstract
Titel: Follow your instincts! - en studie där utbildning i nyhetsvärdering analyseras utifrån normativa demokratimodeller Författare: Amanda Waldenström Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap (30 hp) Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin/år: Vt-16 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Antal ord/sidor: 30368/98 Syfte: Att kartlägga hur journalistutbildningarna presenterar begreppet nyhetsvärdering samt journalistikens relation till begreppet demokrati för sina studenter. Detta för att vidare söka svar på vilken demokratisyn som journalistutbildningarna därmed ger uttryck för. Metod: Tematisk innehållsanalys Material: Kurs- och utbildningsplaner för journalistutbildningar med kandidatexamen samt kurslitteratur och föreläsningar i urval. Huvudsakligt resultat: Journalistutbildningarna utbildar studenterna i att nyhetsvärdera så som journalister gör i praktiken och presenterar för studenterna att de kan använda sin magkänsla för att göra detsamma. Journalistutbildningarnas presentation av nyhetsvärdering indikerar en nyhetsvärdering som ger publikstyrd information, vilket i sig är ett uttryck för demokratisynen procedurdemokrati.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/46414
Collections
  • Masteruppsatser
View/Open
gupea_2077_46414_1.pdf (736.4Kb)
Date
2016-08-24
Author
Waldenström, Amanda
Keywords
nyhetsvärdering
demokrati
journalistutbildning
professionalisering
tyst kunskap
socialisering
Series/Report no.
Examensarbete
MS21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV