Show simple item record

dc.contributor.authorWestholm, Lee
dc.contributor.authorBerglöf, Lisa
dc.date.accessioned2016-09-05T08:34:45Z
dc.date.available2016-09-05T08:34:45Z
dc.date.issued2016-09-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/46567
dc.description.abstractSyftet med studien var att synliggöra hur förskolepersonalen förhåller sig till anmälningsskyldigheten. Samtliga kommunala förskolechefer inom Göteborgs Stad fick förfrågan om att låta deras förskolepersonal delta i studien. Empirin har samlats in i form av enkäter och totalt har 218 respondenter från samtliga stadsdelar inom Göteborgs Stad deltagit i undersökningen. Resultatet visade att förskolepersonalen känner en stor osäkerhet kring sin anmälningsskyldighet och efterfrågar mer kunskap samt tydligare riktlinjer. Vidare framkom att förskolechefen i många fall är den som beslutar om anmälan ska göras och att all oro inte anmäls på förskolan. Förskolepersonalen uppgav att samverkan med socialtjänsten brister och uttryckte en önskan om mer information samt återkoppling från socialtjänsten vid orosanmälningar. Uppsatsens slutsats var att lagstiftningen om anmälningsskyldigheten som riktar sig till den enskilde inte tillämpas på ett korrekt sätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectAnmälningsskyldighet, förskolepersonal, orosanmälningar, utsatta barnsv
dc.titleOROSANMÄLNINGAR INOM FÖRSKOLAN En kvantitativ studie om förskolepersonalens ansvarsroll samt förhållningssätt till anmälnings-skyldighetensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record