SPONSRAD VÄNSKAP En studie om reklam i podcasts

No Thumbnail Available

Date

2016-09-08

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Syfte: Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om lyssnarens upplevelse av reklam i podcasts. Teori: Uses and gratifications, teorier om attityder, opinionsbildning samt tvåstegshypotesen. Metod: En kvalitativ metod i form av respondentintervjuer. Resultat: Det som vår studie i huvudsak visar är att lyssnarens upplevelse av reklam i podcasts är negativ, vilket beror på flera faktorer. Lyssnaren har dock överseende med reklamen eftersom man inser att podcasten behöver finansieras genom reklamintäkter. Att podcastlyssnandet ofta blir till en vana innebär att man inte reflekterar lika aktivt kring sitt lyssnande. Dessutom bildar lyssnaren en relation till poddarna, vilket gör att denne blir lojal till dem.

Description

Keywords

content marketing, Podcasts, reklam, attityder, uses and gratifications, opinionsbildning

Citation