SPONSRAD VÄNSKAP En studie om reklam i podcasts
No Thumbnail Available
Date
2016-09-08
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Examensarbete: 15 hp
Program: Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: VT 2016
Handledare: Marie Grusell
Syfte: Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap om lyssnarens upplevelse av
reklam i podcasts.
Teori: Uses and gratifications, teorier om attityder, opinionsbildning samt tvåstegshypotesen.
Metod: En kvalitativ metod i form av respondentintervjuer.
Resultat: Det som vår studie i huvudsak visar är att lyssnarens upplevelse av reklam i podcasts är negativ, vilket beror på flera faktorer. Lyssnaren har dock
överseende med reklamen eftersom man inser att podcasten behöver finansieras genom reklamintäkter. Att podcastlyssnandet ofta blir till en vana innebär att
man inte reflekterar lika aktivt kring sitt lyssnande. Dessutom bildar lyssnaren en relation till poddarna, vilket gör att denne blir lojal till dem.
Description
Keywords
content marketing, Podcasts, reklam, attityder, uses and gratifications, opinionsbildning