Show simple item record

dc.contributor.authorCederholm, Nina
dc.date.accessioned2016-09-08T09:59:58Z
dc.date.available2016-09-08T09:59:58Z
dc.date.issued2016-09-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/46711
dc.description.abstractTitel Flera roller, ett framträdande – En kvalitativ studie om Facebook-användare och deras publik Författare Nina Cederholm Program Medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs Universitet Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, 15hp Nivå Kandidat Termin Vårterminen 2016 Handledare Malin Sveningsson Kursansvarig Malin Sveningsson Examinator Marie Grusell Sidantal 30 sidor Antal ord 16795 ord Syfte Syftet med studien är att undersöka hur Facebook-användare reflekterar över och hanterar sin heterogena publik på Facebook. Metod och Material Sju kvalitativa respondentintervjuer Huvudresultat Denna studie visar att intervjupersonerna upplever sig ha blivit mer restriktiva i delandet av privat information, samt med vilka de accepterar som vänner på Facebook. De har även tagit bort tidigare accepterade Facebook-vänner och valt att dölja eller ta bort information om sig själva, som de inte är bekväma med att alla i deras publik kan se. Intervjupersonerna hanterar sina olika roller gentemot sin publik genom att i högre utsträckning kommunicera i slutna grupper, och på Messenger. De ser även fördelar med ett heterogent nätverk, då plattformen möjliggör smidig kommunikation. Dock begränsas kommunikation på vissa punkter av mediet, i jämförelse med fysisk interaktion. Intervjupersonernas Facebook-användande definieras sammanfattningsvis som mer strategiskt idag, i jämförelse med när de var nya användare av plattformen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesC966sv
dc.subjectresponssv
dc.subjectGoffmansv
dc.subjectFacebooksv
dc.subjectFacebook-användaresv
dc.subjectrollersv
dc.subjectheterogen publiksv
dc.subjectpublikåtskillnadsv
dc.subjectregionsv
dc.subjectinteraktionsv
dc.titleFlera roller, ett framträdande En kvalitativ studie om Facebook-användare och deras publiksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record