Jag jobbar som vanligt fast på surfplatta En studie om hur meningsfull den digitala lärresursen På Riktigt är för elevers lärande.
I work as I use to do but on a tablet A study of how meaningful a digital learning resource is for student’s learning.
Abstract
I denna uppsats undersöks På Riktigt, en digital lärresurser som produceras av Lin Education. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur meningsfullt På Riktigt är för mellanstadieelevers lärande. Studien visar hur eleverna arbetar med På Riktigt, hur lärresursen stödjer elevernas lärande samt hur den motiverar dem till lärande.
Den teoretiska utgångspunkten är sociokulturell teori, vilken ser lärande som något som sker hela tiden när vi interagerar och använder medierande redskap i olika sociala praktiker. För att genomföra studien används fyra metoder; deltagande observation i mitt eget klassrum, intervjuer, enkätundersökning samt textanalys av elevers skrivna kommentarer i lärresursen.
Studien visar att skoldiskursen ”att göra uppgifter” inte bryts av att en digital lärresurs börjar användas i klassrummet. När eleverna arbetar med På Riktigt arbetar de var för sig och är mest inriktade på att snabbt göra färdigt en uppgift och sedan skynda vidare till nästa.
Vid arbetet med På Riktigt sker kommunikationen mellan eleverna dels muntligt, synkront i klassrummet och dels skriftligt, asynkront via På Riktigt. När eleverna pratar med varandra i klassrummet handlar det inte om innehållet i uppgifterna utan om att lösa tekniska problem eller om fritiden. De skriftliga kommentarer som eleverna ger varandra i På Riktigt skrivs på samma sätt som de skriver kommentarer under sin fritid. Här har läraren en viktig roll att visa hur kommentarer ska skrivas utifrån skoldiskursen. Att skriva kommentarer till varandra skapar en möjlighet för eleverna att utvidga sin sociala krets och positionera sig i klassrummet. Eleverna upplever detta som motiverande.
På vissa sätt är På Riktigt ett stöd för eleverna men det är inte självinstruerande och eleverna har behov av läraren för att komma vidare i arbetet. De elever som behöver mycket stöttning vid traditionell undervisning behöver det även vid arbetet med På Riktigt.
Hur meningsfullt På Riktigt är för elevernas lärande beror mycket på hur läraren lägger upp arbetet med lärcirklarna. Lärresursen skapar inte meningsfullhet av sig själv och lärarens pedagogiska medvetenhet och kunskap är central även för arbetet med På Riktigt.
Degree
Master theses
Other description
The research in this essay focus on På Riktigt, which is a digital learning resource produced by Lin Education. The aim for the study is to investigate how meaningful På Riktigt is for the students learning. The study shows how the students work with På Riktigt, how the digital learning resource supports the students learning and how it’s motivating them to learn.
The theory used for this study is the social cultural theory and the perspective is that learning is something that occurs all the time when people interacts in different discourses and uses mediating tools. The four methods that has been used in the study is participant observations in my own classroom, interviews, survey questions and text analysis of the comments made by the students in På Riktigt.
The study shows that the school discourse to “doing tasks” still continue, when a digital learning resource is used in the classroom. The students work individually, when they work with På Riktigt and they are eager to quickly finalising a task and continue to next one.
The communication between students while working with På Riktigt is partly oral, synchronously in the classroom and partly written, asynchronously in På Riktigt. In the classroom the students talks about technical problems or their hobbies and personal interests. The comments written in På Riktigt are written in the same language as they use in social media after school hours. Therefore the teacher has an important role to show how comments should be written according to school discourse. To write comments to each other give the students an opportunity to expand their social communities and to position themselves in the classroom. This is motivating for the students.
På Riktigt supports the students learning in some aspects, but it isn’t self-instructive. Therefore the students need the teacher’s support and guidance to be able to continue with their work. The students, that needs lots of support, learning in traditional education also needs it, when they work with På Riktigt.
The meaningfulness of På Riktigt depends on how the teachers design the learning process and tasks in På Riktigt. The learning resource isn’t meaningful by itself and the teacher is still important in the classroom.
View/ Open
Date
2016-09-14Author
Sjöholm Skarin, Anna
Keywords
På Riktigt
digitala lärresurser
digitala läromedel
digitala verktyg
undervisning
sociokulturell teori
Series/Report no.
2016:165
Language
swe