Idéburna perspektiv på it i skolan En studie av idéburna skolledares olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv
Non-profit schools’ perspectives on IT A study of independent non-profit school principals’ different approaches towards information technology and government directives
Abstract
Denna studie undersöker vilka olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv kring it i skolan som finns bland skolledarna inom olika fristående och icke-vinstdrivande skolverksamheter i Sverige. Underlaget utgörs av en svaren från en kvalitativ nätbaserad enkätundersökning med öppna frågor där 14 skolledare organ-iserade inom Idéburna skolors riksförbund deltog. Analysmetod och kodning har inslag av hermeneutik, grundad teori och kvalitativ textanalys och resultatet är tänkt som ett underlag för förbundets fortsatta remissarbete med de nationella it-strategier för skolväsendet.
Resultatet visar att skolledarna ser både risker och möjligheter med införandet av informationsteknologi i klassrummen men att de uppfattar att anpassningar till de nya informationsteknologiska förutsättningarna är helt nödvändiga. Den problembild som skolledarna beskriver analyseras utifrån Orlikowski & Gashs (1994) begrepp (shared) technological frames och visar att det finns gemensamma problembeskrivningar på flera områden. Det handlar till exempel om riskerna med att både undervisnings-tradition och -tid kan gå förlorade i övergången till ett mer informationsteknologiskt klassrum och att tekniken kan legitimera besparingar eller rationaliseringar på utbildningsområdet som inte är avvägda mot de pedagogiska aspekterna. Detsamma gäller den ständigt tillgängliga teknikens påverkan på ungdomars beteendemönster och koncentration, liksom att behovet av ett ökat kritiskt tänkande (källkritik) måste mötas av skolan. Slutligen betonar skolledarna behovet av att arbeta för en ökad likvärdighet i den svenska skolan; även i och med ett digitaliserad skola.
De konflikterande perspektiven återfinns fram för allt i frågan om synen på statens inflytande. Då intar de idéburna skolledarna tydligt åtskilda ståndpunkter kring huruvida statens roll skall vara ledande, stödjande eller passiv i förhållande till it i skolan. I uppsatsen konstateras att detta kan bli en utmaning för Idéburna skolors riksförbund i sitt arbete att representera ett så brett spektrum av förhållningssätt till staten.
Degree
Master theses
Other description
This study examines the different approaches to information technology and government directives on IT/ICT in schools that exist among principals within different independent, non-profit schools in Sweden. The basis of the study is a qualitative online survey with open-ended questions in which 14 principals organized in Idéburna skolors riksförbund, the national association of independent non-profit schools, participated. The analysis and coding are inspired by hermeneutics, grounded theory and qualitative text analysis and the result is intended as a basis for the association’s continued consultation work towards the upcoming national IT strategies for swedish school systems.
The results show that principals relates to both risks and opportunities as a consequence of increased use of information technology in classrooms, but that they perceive adaption to these new conditions as essential nonetheless. The problem areas that principals describe are analyzed using Orlikowski & Gashs (1994) concept (shared) technological frames and the analysis shows that there are common problem descriptions in several areas. These include the possible risks of teaching traditions and teaching time being lost in transition to a more technological classroom, and that technology might be used to legitimize savings and rationalizations of education that are not balanced against the educational aspects. This also applies to risks related to young people's behavior and ability to concentrate in the presence of ever-available technologies, as well as the need for increased critical thinking that must be accom-modated by schools. Finally, the principals emphasize the need to work for increased equality in Swedish schools; even more within a technological classroom.
The conflicting perspectives among the principals, however, concerns the perception of the government's influence. The non-profit principals have clearly separated positions on how the role of government should be; whether leading, supportive/normative or passive in relation to IT in schools. This study proposes that this might be a challenge for the National Association of Idea-based Schools in their work to represent a broad spectrum of approaches to government directives.
Keywords: IT in schools, principals, national IT strategies, non-profit schools, private schools, technological frames, digital competence
View/ Open
Date
2016-09-14Author
Höglund, Martin
Keywords
It i skolan
skolledare
nationella it-strategier
idéburna skolor
friskolor
technological frames
digital kompetens
Series/Report no.
2016:158
Language
swe