En-till-en i Kairo, Egypten Lärarnas upplevelser av de potentialer och utmaningar som finns i en-till-en i deras arbete på internationella skolor i Kairo, Egypten.
One-to-one computing in Cairo, Egypt Teachers´ experience of the potentials and challenges in working with one-to-one computing in international schools in Cairo, Egypt.
Abstract
I denna studie studeras sju lärares upplevelser av att jobba med en-till-en på internationella skolor i Kairo, Egypten. Studien har som syfte att undersöka vilka potentialer och utmaningar som finns med en-till-en. Studien är en kvalitativ studie med utgångspunkt från det fenomenologiska perspektivet där lärarnas upplevelser utgör själva data. Djupintervjuer gjordes för att samla in lärarnas erfarenheter och upplevelser. Studiens resultat visar på både tydligt identifierade utmaningar och potentialer men även motsägelsefulla. Tydliga utmaningar som upplevs av lärare är tidsbristen samt brist på social etikett bland eleverna. Potentialer med en-till-en var ett ökat varierat lärande med önskade arbetsformer som kollaborativt lärande och ökad kreativitet. Egyptens digitala utveckling ligger ett par steg efter den västerländska och det upplever lärare både som en potential och en utmaning. Ur intervjuerna framkom även att lärarna sällan använder begreppet en-till-en även om man vet vad det är, istället är man mer bekväm med att använda digitala verktyg som referens till en-till-en lösning. Att många lärare har väldigt skilda upplevelser av en-till-en kan bero på hur digitala verktyg har integrerats i skolorna. Det saknas ett helhetsperspektiv som innefattar att skolledning, lärare och andra skolaktörer har gemensamma mål och objektiv med vad man vill uppnå med en-till-en i undervisningen. Utöver det finns det tydliga socio-ekonomiska, politiska och kulturella faktorer som påverkar Egyptens skolväsende vilket också påvisar varför lärarna har inkonsekventa upplevelser av samma fenomen.
Degree
Master theses
Other description
This study examined seven teachers' experiences of working with one-to-one in international schools in Cairo, Egypt. The study aims to examine the potentials and challenges of one-to-one. The study is a qualitative study based on the phenomenological perspective in which teachers' experiences represent the data. In-depth interviews were made to collect teachers' experiences. The results demonstrate both clearly identified challenges and potentials but also contradictory. Clear challenges experienced by teachers is the lack of time and lack of social etiquette among students. Potentials with one-to-one were having a variety of resources at disposal and also working in collaboration between peers and an increase in creativity. Egypt's digital development is lagging behind the West and teachers experience this as both a potential and a challenge. The interviews also revealed that teachers rarely use the term one-to-one even if they know what it means, instead, they are more comfortable with using digital tools as a reference to the one-to-one solution. The reason many teachers have very different experiences of one-to-one may depend on how digital tools have been integrated into the schools. The lack of a holistic approach from the school management, teachers and other school actors leads to a misconception or a confusion about what is to be achieved by using one-to-one computing. In addition, there are clear socio-economic, political and cultural factors affecting Egypt's educational system, which also demonstrates why teachers have inconsistent experiences of the same phenomenon.
View/ Open
Date
2016-09-14Author
Galely, Insiya
Keywords
Lärande
en-till-en
Egypten
informationsteknologi
Series/Report no.
2016:156
Language
swe