Organizations and Enterprise Search: a Strategic Perspective
Abstract
Nowadays, it is widely known that the available information
in an organization only increases. To successfully absorb and
exploit that information is a challenge of major proportion.
This study aims to contribute with deeper knowledge in regards
to Enterprise Search, i.e. how companies work and look
upon issues related to how internal search issues are managed.
In the past, there is a lack of research addressing strategies
for Enterprise Search in general. This study draws upon
previous work regarding Information Systems-strategies and
proposes a framework which can be used for deeper analysis
of Enterprise Search-strategies. Nine interviews with organizations
of various sizes were conducted in order to gather data
and new knowledge to the unexplored research area of Enterprise
Search from a strategic perspective. The study contributes
with a theoretical framework for how organizations
could approach enterprise search strategically. Our study
shows that strategies regarding Enterprise Search are important
for organization in their work with these issues and
have an impact on the level of maturity of the organization.
Our study shows that having a strategy or to strategically
work with Enterprise search has significant positive effects.
However, we can also conclude that strategy is a diffuse term
in itself, nonetheless for enterprise search, and the strategic
efforts must not have been written down in print to achieve
its positive benefits.
Degree
Master theses
Other description
I dessa dagar är det vida känt att den tillgängliga informationen
inom en organisation bara ökar. Att på ett framgångsrikt
sätt dra nytta av den informationen är en stor utmaning.
Den här studien ämnar bidra med djupare kunskap kring Enterprise
Search, i.e. hur organisationer ser på frågor som
handlar om hur intern sökning av information hanteras. Det
finns en avsaknad av forskning som adresserar området strategier
för Enterprise Search i allmänhet. Studien har sin utgångspunkt
i tidigare studier som gjorts gällande strategier
för informationssystem och föreslår ett ramverk vilket kan
användas för djupare analys beträffande strategier för Enterprise
Search. Nio intervjuer med organisationer av olika storlek
genomfördes för att samla in data och ny kunskap till det
outforskade området Enterprise Search ur ett strategiskt perspektiv.
Studien bidrar med ett teoretiskt ramverk för hur organisationer
kan tillmötesgå Enterprise Search på ett strategiskt
sätt och vår studie visar att strategier gällande Enterprise
Search är betydelsefulla för organisationer i deras arbete
med dessa frågor samtidigt som de påverkar organisationers
mognadsgrad. Vår studie visar att om en organisation har en
strategi för Enterprise Search eller på något sätt jobbar strategiskt
med dessa frågor kan det ha signifikanta positiva effekter.
Vi kan emellertid konstatera att termen strategi i sig själv
är vag, icke desto mindre för Enterprise Search, och strategiska
krafttag behöver nödvändigtvis inte finnas nedskrivna
på ett papper för att bidra med nytta inom en organisation.
Date
2016-09-15Author
Larsson, Viktor
Gårdelöv, Filip
Keywords
enterprise search
organizations
strategy
search strategy
information
Series/Report no.
2016:067
Language
eng