Hur redovisar svenska företag socialt ansvar?
En jämförelse mellan fyra olika branscher
Abstract
Bakgrund och problem: Corporate Social Responsibility, företagets sociala ansvarstagande,
innehåller ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. Redovisningen är frivillig och det
finns inte några klara regler för hur den ska se ut. Däremot så har det skapats riktlinjer som
vägleder företag i deras redovisning av socialt ansvar. Allt fler företag väljer idag att förlägga
sin produktion i utvecklingsländer vilket har lett fram till att de ifrågasatts angående hur de
hanterar de mänskliga rättigheterna i dessa länder. Detta i sin tur har gjort att företag väljer att
redovisa sitt arbete med sociala aspekter.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika företag i Sverige redovisar sociala
aspekter samt vad de redovisar inom detta område. Vidare är syftet att undersöka om det
skiljer sig åt mellan branscher och om det i sådana fall går att påvisa några bakomliggande
faktorer utifrån våra valda teorier.
Avgränsningar: Uppsatsen innefattar bara svenska företag. Undersökningen är gjord utifrån
företagens senaste årsredovisningar, där vi endast har tittat på vad som har redovisats och inte
gått in på om detta har följts eller inte. Vi har avgränsat oss till att endast granska företagens
ansvar gentemot anställda, leverantörer och tillverkare i utvecklingsländer.
Metod: Granskning av års- och hållbarhetsredovisningar från 13 svenska företag i 4 olika
branscher har genomförts utifrån en checklista innehållande förutbestämda kriterier. Därefter
har resultatet av undersökningen sammanställts branschvis i empirin, vilken sedan har ställts
mot valda teorierna om intressenter, legitimitet och socialt kapital, vilka kan ligga bakom
företagens motiv till att redovisa socialt ansvar.
Resultat och slutsatser: Vi har kommit fram till att redovisningen av sociala aspekter dels
skiljer sig åt mellan branscher men också mellan företag. Då redovisningen är frivillig gör det
att företag dels återger informationen på olika ställen och dels lyfter fram olika delar av de
sociala aspekterna. Vi är av den uppfattningen att de skillnader som finns mellan branscherna
kan förklaras med hjälp av intressent- och legitimitetsteorin. Företagen är beroende av
intressenternas bidrag till verksamheten och måste därmed tillgodose de krav som ställs från
dem. Företag i olika branscher anser att olika intressenter är mer eller mindre viktiga, vilket
gör att skillnader uppstår. Det är viktigt för företagen att den verksamhet de bedriver anses
vara legitim. Vad som uppfattas som legitimt bestäms i stor utsträckning av samhället, vilket
är uppbyggt av företagets övriga intressentgrupper.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-09-11Author
Johanna, Ericson
Sara, Nilsson
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-141
Language
swe