Synen på den transatlantiska slavhandeln i svenska historieläroböcker (1960- till 2000-tal).
Abstract
1. Inledning
Slaveri är något som har funnits genom hela historien, men den transatlantiska slavhandeln saknar motsvarighet. Samtidigt som idéer om människors lika värde växte fram i Europa blev människor från Afrika handelsvaror utan namn och rättigheter. Denna exploatering av miljontals afrikaner från 1400-talet till 1800-talet har påverkat världen och människosynen under lång tid och gör det kanske fortfarande. Den är högst aktuell när tanken om människans lika värde och likabehandling diskuteras, både i och utanför skolan. Kunskap om slavhandeln och dess historia är viktigt att få i skolan både för att få en djupare förståelse och för att lyfta fram centrala värden till diskussion.
Om elever ska ges förståelse för andra och en själv och kunna skapa en helhetsbild och sammanhang så är informationen som ges om slavhandeln i läroboken viktig, då inte alla skolor har tillgång till annat material än just den traditionella läroboken och inte alla elever själv fördjupar sig i ämnet. Det krävs då att boken behandlar ämnet mer än i förbifarten. Om undervisningen ska spegla den kulturella mångfald som finns i vårt samhälle och återspegla vad människan har erfarit genom historien och hur beroende vi faktiskt är av varandra så krävs det att det finns bra underlag för att arbeta med det. Jag tänker därför undersöka hur informationen om slavhandeln behandlas i flera olika läroböcker och om och i så fall hur den förändras över tid.
Läroböcker har stor inverkan, många har någon gång läst och arbetat med en lärobok och de är obligatorisk läsning. Läroboken hjälper också eleverna att strukturera världen och organisera kunskap. Den framhäver och döljer även vissa kunskaper och värderingar. En bättre kunskap om innehållet i böckerna kan hjälpa till att vidareutveckla innehållet genom att komplettera eventuella brister och för att kunna bemöta eventuella fördomar med kunskap. Frågan om likabehandling är också aktuell om de grundläggande värden som karaktäriserar läroplanen ska ha den höga ställning som den anger. Detta borde i så fall synas i innehållet i läroböckerna.
Den skolhistoriska forskningen är rätt omfattande men jag har inte hittat någon som gjort samma undersökning som jag. Den transatlantiska slavhandeln har oftast behandlats i samband med undersökningar om synen på Afrika men då mest i förbifarten.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Fransson, Sofi
Publication type
other
Series/Report no.
vt07 1040-05I
Language
swe