Show simple item record

dc.contributor.authorTorstensson, Robert
dc.date.accessioned2007-09-11T11:52:24Z
dc.date.available2007-09-11T11:52:24Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4765
dc.description.abstract”Varför finns det inga bögar i rymden? – Den är ändlös.” Det är ett av många skämt om homosexuella jag minns från min egen skoltid vilket i sig inte är så konstigt eftersom det skämtas en hel del om homosexuella och andra grupper i samhället. Det tråkiga med dessa skämt är att de 2-3 homosexuella skolkamraterna, som enligt statistiken fanns i vår skolklass, säkert inte skrattade lika glatt. Som lärare, och kanske ännu mer som medmänniska, kan det ibland vara svårt att vara öppen, förstående och mottaglig för det som bryter mot det vi vanligtvis betraktar som ”normalt”. Vare sig det rör sig om sociala grupperingar efter politisk inriktning, livsstil, härkomst, klass eller sexuell inriktning är det viktigt framförallt som lärare att se till att ingen känner sig ”onormal”, utanför, förlöjligad, generaliserad, eftersatt etc. på grund av vad vi placerar dem i våra huvuden, fyllda av normer som vi medvetet och omedvetet betraktar vår omvärld med. Som den här uppsatsen om homosexualitet i biologiböcker och läroplaner kommer att visa så har synen och beskrivningen av denna sexuella inriktning varierat påtagligt genom historiens gång och en tanke på hur de homosexuella elever och lärare som undervisats med dessa läromedel känt sig kan vara på sin plats, då det rör sig om många själar över tid. När den här undersökningen tar sin början på 1950-talet har homosexualitet varit lagligt i sex år, det betraktades dock som en sjukdom, vilket förekommer än idag i vissa kretsar. Att attityden mot homosexuella och bisexuella har blivit mer och mer accepterande från 1950-talet till idag ter sig ganska självklart. Däremot kan det vara intressant att titta på vad som skrivs, i vilka ordalag, när och hur det går mot större acceptans inom t.ex. som i detta fall, i läromedel för sexualundervisning och i läroplaner. För mig, som blivande lärare, men också som människa, har det varit ett stimulerande arbete att göra denna studie av skolmedels sätt att hantera homosexualitet inom sexualundervisningen. Även om mycket av det som står där i dagens samhälle är att betrakta som helt tokigt är det ibland ändå svårt att inte dra på mungiporna över vad som finns att hitta i dessa historiska dokument. Det är ju inte bara acceptansen av homosexuella som blivit större utan även acceptansen av sexualiteten i sig. Läromedel, då som nu, innehåller en stor portion av vad författarna tänker sig som samhällets normer, vilka vi som lärare och elever genom skolgången matas med hur politiskt korrekt man än försöker göra läromedlen. Hur man förhåller sig till läromedlen som lärare varierar självklart. Men att lita blint på dem, utan att ifrågasätta kan vara ganska vanskligt eftersom de inte alltid speglar de normer och värderingar som är rådande i samhället.eng
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt07 1040-07Ieng
dc.titleHomosexualiteten och skolan. En studie av biologiböcker och läroplaner 1950-2007eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record