dc.description.abstract | Syfte
Att läsningen av skönlitteratur kan ha en positiv effekt på en individs språkliga kompetens
och dessutom kan utveckla dennes bildning är nog en allmänt omfattad hållning. Flera
uppmärksammade undersökningar och satsningar inom utbildningsväsendet kan sägas styrka
ett sådant antagande. Alltsedan början av 1900-talet har skönlitteraturen haft en självklar plats
inom det svenska utbildningsväsendet, vilket kan sägas vittna om litteraturens presumerat
berikande verkan. Dock har inte all litteratur som förekommit på marknaden ingått i den
kanon som ansetts vara önskvärd inom skolans väggar. Framförallt är det den så kallade
triviallitteraturen som mötts av ett hårdnackat motstånd. Under den första delen av 1900-talet
valde man den enkla taktiken att helt enkelt inte låtsas om att triviallitteraturen alls existerade.
Således finns det inga spår av den typen av litteratur i något läromedel från den tiden. Först
under 1950-talet uppmärksammades triviallitteraturen, men då som ett stort problem och hot
mot den goda bildningens litteratur.1
Triviallitteraturens belackare har genom historien varit mångtaliga. Framför allt har man
oroat sig för den tänkta negativa påverkan dylik litteratur skulle kunna ha på sina läsare och
främst då på de unga läsarna. Benämningarna har växlat mellan allt från ’smutslitteratur’ till
’skräplitteratur’. Vad som tidigare främst var ett moraliskt avståndstagande har idag mer blivit
ett estetiskt. Framförallt är det de så kallade kategoriböckerna, kortare verk av kategorisk
karaktär utgivna i serier av kioskpockettyp, som fått utstå den hårdaste kritiken. Denna enkla
typ av triviallitteratur har i stort sett enhälligt utmålats som konstnärligt och moraliskt
undermålig, enbart producerad för snöd vinnings skull. Enligt vissa kritiker kunde
triviallitteraturen tjäna som ett slags opium för folket. Genom att appellera till ’låga’ skikt hos
sina läsare konstituerade den populära litteraturen en flykt från den verkliga världen till en
värld där läsaren kunde spela hjälterollen och således få kompensation för sitt annars så trista
liv. 2 Vad kritikerna ofta förbisett är emellertid alla de människors upplevelser som faktiskt
konsumerar och uppenbarligen uppskattar den här typen av litteratur. | eng |