Visa enkel post

dc.contributor.authorAhlström, Helenasv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:26:40Z
dc.date.available2016-10-05T10:26:40Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48117
dc.description.abstractMin uppsats är en intervjustudie där syftet med studien är att undersöka hur lärare möter de elever som är i behov av särskilt stöd vid den första läsinlärningen. Studien är kvalitativ och bygger på intervjuer från sex lärare i klass 1-3 från tre olika skolor. Vad som framgår av resultatet är att begreppet lässvårigheter är svårt att sätta en precis definition på eftersom det är många olika aspekter som samverkar. Lärarna är dock medvetna om att de spelar en viktig roll när de ska bemöta elever i lässvårigheter då de måste anpassa undervisningen och ge dessa elever extra tid så att varje elev har en chans att lära. Till sin hjälp har de specialpedagogen som tillsammans med lärarna lokaliserar var problematiken ligger till att eleven har svårt att lära sig läsa. Att lärandet sker när två eller flera möts är någonting som framkommer och en viktig del är att väcka elevens intresse så att de blir motiverade till att vilja läsa. Det är ingen speciell metod som fungerar bättre än någon annan utan undervisningen anpassas efter varje elevs behov. Dock är vuxnas/föräldrars engagemang och stöttning en nödvändighet för elever i lässvårigheter eftersom dessa elever behöver mycket träning för att komma vidare i sin läsutveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleLäsning är grunden till allt. Hur lärare bemöter elever i lässvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post