Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Jasminsv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:26:41Z
dc.date.available2016-10-05T10:26:41Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48119
dc.description.abstractFör att klara det informationsrika samhället vi lever i idag, är det väsentligt att eleverna får med sig strategier för att tolka, förstå och använda ny kunskap via text. Eleverna måste därmed i skolan ges möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och förstå text. Examensarbetets syfte är därför att studera lärares uppfattningar och syn på vad läsförståelse och läsförmåga är och undersöka på vilka sätt lärare utformar läsförståelseundervisning. Också vilka strategier, aktiviteter och olika texter de väljer att utgå ifrån, för att gynna elevers läsförståelse i ämnet svenska. Studiens frågeställningar blir således: 1. Vilka uppfattningar kring läsförmåga och läsförståelse förekommer bland lärare? 2. Vilka strategier och aktiviteter använder sig lärare av för att gynna läsförståelse i sin undervisning? 3. Hur väljer lärare texter att utgå ifrån och vilket texturval resulterar det med i undervisningen kring läsförståelse? Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med lärare aktiva i årskurs 1. Lärarna i studien är eniga om vad de uppfattar som läsförmåga. De menar i enlighet med forskningen att läsförmåga handlar om avkodning och förståelse. Forskning beskriver dock läsning som en komplex process bestående av fler färdigheter än avkodning och läsförståelse, såsom att tolka och förstå text genom förmågor som lässtrategier, erfarenheter, motivation samt förmåga att dra slutsatser. De strategier lärarna i studien använder i läsförståelseundervisningen är: sammanfattning, frågor, förklaring av svåra ord/begrepp, högläsning och textsamtal, där de två sistnämnda är specifika aktiviteter. Dessa strategier och aktiviteter som används av alla respondenterna, anses av forskare vara konkreta sätt att arbeta med läsförståelse. Forskare påvisar vikten av att elever ska få strategier för att lära sig läsa olika typer av texter. I studien är det emellertid enbart en lärare som nämner att textval görs baserat på Skolverkets läroplan, vilkesv
dc.language.isosvsv
dc.titleLäsning är mer än att bara kunna läsasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record