Tankevanor elever visar upp vid lösandet av autentiska matematikuppgifter
Abstract
Denna uppsats syftar till att undersöka vilka tankevanor elever visar upp när de får lösa en autentisk matematikuppgift. Syftet leder till frågeställningen ”Vilka tankevanor visar eleverna upp när de löser autentiska matematikuppgifter?”
Den litterära grunden kommer ifrån vetenskapliga artiklar, rapporter och avhandlingar. Jag har även genomfört kvalitativa intervjuer som metod för att försöka ta reda på vad och hur elever tänker vid tidigare nämnd situation. Efter intervjuerna och efter att ha transkriberat dessa har jag analyserat dem utifrån de sex tankevanor Costa och Kallick (2000) tagit fram som egenskaper hos personer som agerar på ett framgångsrikt sätt när de stöter på utmaningar. Resultaten av analysen var att de fyra elever jag intervjuat uppvisade mellan inga och tre tankevanor vid lösandet av uppgifterna något jag senare reflekterar över kan bero på uppgifterna i sig, att de är svåra, men även att de kan bero på den undervisningsform och typ eleverna fått som gått i samma klass under ett antal år och därmed fått samma undervisning. Något jag kommit till insikt om är att det är viktigt att medvetengöra tankevanor för eleverna, att få dem att fundera kring sitt eget tänkande och att hjälpa dem att ta sig vidare i sitt problemlösande och utveckla sina matematiska kunskaper.
- Nyckelord: autentiska matematikuppgifter, problemlösning, tankevanor, matematik
Degree
Student essay