Visa enkel post

dc.contributor.authorAlmgren, Annasv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:03Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:03Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48166
dc.description.abstractNyckelord: elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, förebyggande Abstract 15 hp Specialpedagogiska programmet Avancerad nivå Vt 2016 Eva Hjörne Inger Berndtsson VT 16-2910-042-SPP610 elevhälsa, organisation, hälsofrämjande, förebyggande Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka dels hur elevhälsoarbetets innehåll organiseras, dels hur elevhälsopersonalen konkret tolkar sitt uppdrag att arbeta förebyggande och hälsofrämjande. Teori: Den teoretiska utgångspunkten för undersökningen är Aaron Antonovskys teori (1987) KASAM, vilket betyder känslan av sammanhang. KASAM består av de tre komponenter, begriplighet, meningsfullhet och hanterbarhet. Ytterligare en utgångspunkt är Thylefors (2013) organisationsteori med vars hjälp jag analyserat hur elevhälsan organiseras konkret på några skolor. Några viktiga faktorer som framhålls i detta perspektiv är roller inom organisationen, kommunikation, ansvarsfördelning samt betydelse av ledarskapet för att uppnå ett förebyggande och hälsofrämjande arbete. Metod: I undersökningen har jag använt triangulering. Detta betyder att både kvalitativa intervjuer och enkäter används för att samla in data. De kvalitativa intervjuerna är genomförda med en skolsköterska, en skolkurator, två specialpedagoger, samt en rektor. Enkäten lämnades ut till ett elevhälsoteam bestående av två rektorer, två skolsköterskor, två specialpedagoger, en kurator samt en skolpsykolog. Intervjun bestod av öppna frågor, enkäten av samma frågor, vilket betyder att alla informanterna har fått samma typ av öppna frågor. Resultat: Undersökningen visar att elevhälsomötena upplevs som ostrukturerade samt att det många gånger saknas en agenda för mötet. En agenda som medlemmarna skulle ha nytta av att ta del av i god tid innan mötet så att de kan förbereda sig på vad som ska tas upp och vad de då kan bidra med utifrån sin profession. Resultatet av undersökningen visar också att det görs en hel del insatser som pekar på ett förebyggande och hälsofrämjande arbetsv
dc.language.isosvsv
dc.titleAtt organisera ett hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete i praktiken.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post