Show simple item record

dc.contributor.authorForsblad, Karinsv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:03Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:03Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48168
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas lärande, med hjälp av digitala verktyg, i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats där fyra kvalitativa intervjuer har genomförts med lärare i förskoleklass och i årskurs ett. Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där omgivningen och det sociala samspelet är avgörande för individens utveckling, Säljö(2014). Informanterna anser att de digitala verktygen skapar drivkraft och motivation till att läsa och skriva. Elever i läs- och skrivsvårigheter upplevs mer engagerade och intresserade av skolarbetet när de digitala verktygen används. Lusten att lära blir mer påtaglig och självförtroende stärks. Informanterna uppger att flera elever, i läs- och skrivsvårigheter, uppvisar en stolthet och glädje när de märker att de klarar av att skriva en text med hjälp av digitala verktyg. Det mest använda verktyget för att stödja elever i läs - och skrivsvårigheter är appar på läs/pekplattor (iPad), och talsyntes kopplad till dator eller läs/pekplatta. Framförallt Appen Skolstil har möjliggjort flera elevers skrivande.sv
dc.language.isosvsv
dc.title”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokH1sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record