dc.contributor.author | Larsson, Stefan | sv |
dc.date.accessioned | 2016-10-05T10:28:04Z | |
dc.date.available | 2016-10-05T10:28:04Z | |
dc.date.issued | 2016 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/48173 | |
dc.description.abstract | Abstract
Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka vilka extra anpassningar matematiklärare gör i sin undervisning på mellanstadiet för de elever som bedöms behöva stödinsatser för att nå kunskapskraven i år 6. Vidare har studiens syfte också varit att undersöka på vilket sätt matematiklärarna dokumenterar de extra anpassningarna som de använde sig av. Följande frågeställningar har använts för att komma fram till ett resultat.
• Vilka olika former av extra anpassningar går att upptäcka?
• Är de extra anpassningarna på individ, grupp eller skolnivå?
• Har lärarna fått en administrativ lättnad sedan lagändringen om extra anpassningar infördes?
• Hur dokumenterar lärarna de extra anpassningarna?
Teori: Studien har en hermeneutisk ansats där ambitionen har varit att tolka och försöka förstå matematiklärarnas uppfattning om stödåtgärder och vad som är extra anpassningar inom matematikundervisningen. Mänsklig förståelse är kontextuell och den kunskap som har förvärvats i studien måste förstås utifrån det sammanhang som respondenterna befann sig i.
Metod: Studien är en kvalitativ studie och insamlingen av data har gjorts med hjälp av två olika fokusgruppsintervjuer. Frågeställningarna har rört ett förhållandevis avgränsat område och fokus har legat på samspelet i gruppen. En intervjuguide har använts och forskaren har försökt att inte vara alltför styrande under fokusgruppsintervjun utan mer agerat moderator och hållt samtalet igång.
Resultat: Studiens resultat visade att de vanligaste extra anpassningar var tätare kontakt mellan elev och lärare, fler och tydligare förklaringar, placering i klassrum och att hoppa över vissa uppgifter. Flera olika extra anpassningar användes på både individ, grupp och skolnivå men de flesta var på individnivå. Vidare uppfattade lärarna inte att det hade blivit någon administrativ lättnad sedan införandet av extra anpassningar men samtidigt påstod de att de dokumenterade mindre eftersom de skrev färre åtgärdsprogram. Al | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Hur hanterar matematiklärarna extra anpassningar på mellanstadiet? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |