dc.contributor.author | Johansson, Lisa | sv |
dc.contributor.author | Pettersson, Carina | sv |
dc.date.accessioned | 2016-10-05T10:28:04Z | |
dc.date.available | 2016-10-05T10:28:04Z | |
dc.date.issued | 2016 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/48179 | |
dc.description.abstract | Abstract
Syfte:
Studies syfte var att ur ett elevperspektiv undersöka hur elever i grundsärskolan årskurs 7-9 såg på sitt lärande. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som berörde elevernas lärande.
• Hur beskriver elever i grundsärskolan att de lär sig som bäst?
• Vad i skolans lärmiljö anser eleverna påverkar deras lärande och kunskapsutveckling.
• Hur upplever eleverna i grundsärskolan teoretiska och praktiska ämnen?
Teori:
I vår studie har vi utgått ifrån en sociokulturell teori. En sociokulturell teori hjälpte oss att förklara fenomen som lärande, kunskap och interaktion. Den sociokulturella teorin visade för oss hur den enskilda eleven som individ och i grupp tänkte om och tillägnade sig kunskap. Elevperspektivet var genomgående i vår studie. Elevperspektivet var elevernas egna ord och tankar om sin erfarenhet
Metod:
Metodtriangulering, Stimulated recall och kvalitativ forskningsintervju användes och totalt sex elever deltog i studien. De elever som deltog gick samtliga i årskurs 7-9 på grundsärskolan och läste ämnen. Stimulated recall var en metod där filmen fungerade som ett hjälpmedel för att fångar elevens lärande och genomfördes före den kvalitativa forskningsintervjun. Kvalitativ forskningsintervju, där eleverna intervjuades med hjälp av en intervjuguide. Den kvalitativa forskningsintervjun hjälpte oss att få en djupare förståelse för elevernas syn på sitt lärande. Två metoder som kompletterade varandra.
Resultat:
I resultatet framgick att läraren hade en viktig roll i elevernas lärande. I studien framkom att elevernas syn på lärande kunde delas upp i två typer av lärande, ett lärande där eleven beskrev ett lärande som sker genom yttre påverkan där läraren förmedlade kunskap och eleven var mottagare av kunskap. Den andra typen av lärande var mer som en process där eleven själv var en aktör. Elevernas aktiva lärande påverkades av faktorer i skolan som, motivation, läraren, arbetsmiljö samt framtidsvision | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | ”Lättast är nog om någon visar mig först, sen tänker jag själv, typ”. En kvalitativ studie om elevers syn på sitt lärande | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |