• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares förståelse och praktiskt genomförande av extra anpassningar i en gymnasieskola.

Abstract
Alla elever ska enligt skollagen (SFS 2010:800) få det stöd de behöver i sitt lärande, för att utifrån sina egna förutsättningar komma så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Den 1 juli 2014 trädde en lagändring gällande extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram i kraft. Problemområdet tar sin utgångspunkt i denna lagändring och syftet är att undersöka lärarnas förståelse av begreppet extra anpassningar och hur de ser på sina förutsättningar och möjligheter att arbeta efter skollagens formuleringar. Genom semistrukturerade intervjuer med sju lärare på en västsvensk gymnasieskola och med teoretisk utgångspunkt i praktikteori samt de specialpedagogiska perspektiven ska syftet besvaras genom studiens frågeställningar: * Vilka uppfattningar om begreppet extra anpassningar har lärare på skolan? * Hur ser skolans lärare på organisationen av extra anpassningar? * Hur ser skolans lärare på sina förutsättningar att arbeta med extra anpassningar? Resultatet visar att lärarna är positivt inställda till införandet av extra anpassningar i styrdokumenten och att deras förståelse av begreppet extra anpassningar stämmer väl överens med formuleringarna i styrdokumenten. Det finns en uttalad vilja och önskan från lärarna att elever med stödbehov ska få extra anpassningar och det stöd de behöver, men mellan lärarnas förståelse och deras praktik råder emellertid viss diskrepans. Den stora arbetsbelastningen med många undervisningstimmar, stora klasser samt elever på många olika kunskapsnivåer med varierande stödbehov gör uppgiften svår för lärarna, som anser att tiden för detta arbete saknas. Lärarna uppfattar inte extra anpassningar och stöd som ett prioriterat utvecklings-område av skolledningen och det saknas rutiner, samtalsforum och kompetensutveckling inom området.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48180
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_48180_1.pdf (642.9Kb)
Date
2016
Author
Bråten, Mia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV