Show simple item record

dc.contributor.authorMovander, Julia
dc.contributor.authorNorén Hentz, Dan-Axel
dc.date.accessioned2016-10-05T13:32:05Z
dc.date.available2016-10-05T13:32:05Z
dc.date.issued2016-10-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48237
dc.description.abstractSyftet med vår studie är att undersöka vilka metoder CSR-ansvariga på två olika företag använder sig av för att motivera sina anställda att arbeta med CSR, samt belysa eventuella skillnader mellan företagen och de ansvarigas olika befattningar. Vi kommer även att undersöka i vilken utsträckning som delaktighet och kommunikation används för att motivera de anställda. För att uppnå vårt syfte har vi genomfört en komparativ fallstudie på två företag i Göteborgsregionen. Båda företagen arbetar aktivt med CSR. En kvalitativ metod har använts för att samla in empiriskt material och intervjuerna har varit av en semi-strukturerad karaktär. De som intervjuats på varje företag är två övergripande ansvariga för CSR och en ansvarig som arbetar mer operativt. Det vår studie har visat är att kommunikation är det främsta sättet som dessa två företag arbetar med för att motivera deras anställda. De använder kommunikation för att öka förståelsen kring CSR hos de anställda, vilket förhoppningsvis ska resultera i motiverade medarbetare. De båda företagen försöker även skapa delaktighet för att motivera, men använder sig av det i mycket mindre omfattning än kommunikation. Den skillnad vi observerat är att sättet och i vilken omfattning man arbetar med att motivera anställda skiljer sig åt mellan befattningarna inom företagen. De som är högst ansvariga för CSR har stora mål och ambitioner kring hur de ska arbeta för att motivera. På den mer operativa nivån arbetar de efter direktiv och lägger inte lika stor vikt vid att motivera de anställda.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & Organisationsv
dc.relation.ispartofseries16:26sv
dc.subjectCSRsv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectanställdasv
dc.titleCSR-ansvarigas perspektiv på motivation. En fallstudie av två företag i Göteborgsregionensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record