• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Redskap för motivering - En studie på två svenska McDonalds restauranger

Abstract
Denna rapport ämnar uppmärksamma på vilket sätt motivation uttrycks inom två svenska snabbmatsrestauranger. Forskare påstår att den enskilda individen är en organisations absolut viktigaste resurs och motivation som avgörande för att människor överhuvudtaget ska motiveras i arbetet, motivation blir följaktligen en viktig aspekt för företag att beakta. Det har genom historien etablerats mängder av teorier kring hur människor kan motiveras i det dagliga arbetet. Motivation anses framförallt som ett fenomen som uppstår subjektivt, vilket i sin tur skapat svårigheter i att definiera vad som faktiskt motiverar människor. Undersökningen baseras på två svenska McDonalds restauranger som är ett företag som kännetecknas av att inga eller få åtgärder för motivering tillämpas. Motivation anses däremot som nödvändigt för att människor överhuvudtaget ska agera. Syftet med denna rapport är att undersöka om vanligt manifesterade åtgärder för motivering finns närvarande på McDonalds restaurangerna. I undersökningens resultat framkom det att vissa åtgärder för motivering utförs på restaurangerna. Vad som också framgick i undersökningen var att avsaknaden av redskap för motivering bidrar till omfattande negativa konsekvenser på medarbetares motivation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48239
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_48239_1.pdf (935.7Kb)
Date
2016-10-05
Author
Faal, Matilda
Jakobsson, Lovisa
Keywords
Motivation
McDonalds
Självbestämmande teorin (SDT)
tvåfaktorteorin
Hygienfaktorer
Motivationsfaktorer
Arbetsmiljö
Stress
Feedback
Utveckling
Series/Report no.
Management & Organisation
16:24
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV