• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Big data or Big talk? En studie om chefers perspektiv på begreppet Big data i detaljhandelsföretag

Abstract
Teknologin har bland annat medfört molnbaserade tjänster, sociala medier och ständig uppkoppling mot internet. Denna teknologi tillsammans med digitala enheter så som smartphones, datorer och surfplattor gör att data flödar oavbrutet i enorma mängder, data som ett flertal författare inom litteraturen benämner Big data. Tidigare forskning har fokuserat mycket på de fördelar Big data kan ge företag. Big data är däremot ett mindre utforskat område när det kommer till hur det används i praktiken, särskilt inom svenska företag. Med utgångspunkt i vad litteraturen anser Big data kan göra för företag syftar denna studie till att lyfta fram hur chefer förhåller sig till Big data och därmed utvidga perspektivet kring begreppet. Vidare har studien som syfte att bringa djupare klarhet i hur Big data genomsyrar de studerade detaljhandelsföretagen. Undersökningen är genomförd med hjälp av kvalitativa intervjuer och är avgränsad till att intervjua chefer i svenska företag inom detaljhandeln. Resultatet från studien visar att flera av cheferna ser Big data som ett diffust begrepp. Fokus ligger istället i den grundläggande innebörden med data-arbetet; att samla mycket information, skapa sig en bild och sedan fatta ett beslut utifrån det, oavsett om det kallas för Big data eller inte. Studien tyder på att Big data kan vara en ompaketering av den befintliga hanteringen av data och information, som respondenterna ofta benämner Business Intelligence. Vad som också framkommer är att Big data inte används som begrepp inom organisationen hos de intervjuade cheferna. Trots detta arbetar däremot flera på det sätt som litteraturen beskriver Big data, ändå vill de inte uttryckligen tala i termer av Big data. Som studien pekar på verkar begreppet försöka fylla en plats som det idag inte finns behov av.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48242
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_48242_1.pdf (1007.Kb)
Date
2016-10-05
Author
Bratt, John
Johansson, Mats
Keywords
Big data
Management
, Detaljhandelsföretag
Series/Report no.
Management & Organisation
16:22
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV